Kristiansand: Vest-Agder fylkeskommune strever nemlig med at de har lovet mer penger til nye veier enn fylkespolitikerne har.

Etter kostnadssprekk på 121 millioner på Listerpakken er fylket helt avhengig av ekstraordinære midler fra staten hvis både veien i vest skal bli ferdig og det skal være penger igjen til de nye rundt Kristiansand.

Fylkesordfører Thore Westermoen nekter å la Kristiansand snike i køen på bekostning av veien vest i Vest-Agder.

— Ja, vi har lovet penger til Lister og Kristiansand. Men får vi ikke penger til å dekke overskridelsen i Lister, vil det få dramatiske konsekvenser for andre prosjekter. Lister er vedtatt og kommer først, slår fylkesordfører Thore Westermoen (KrF) fast.

Han håper inderlig på mer penger fra staten. Men staten er lunken, og dermed spøker det for ny Vågsbygd-vei og den såkalte Samferdselspakken for Kristiansandsregionen.

Lovet seg bort?

Overskridelsen i vest har skapt oppstandelse blant politikere på Sørlandet.

Westermoen mener geologiske forhold og nye tunnelkrav er årsaken til sprekken. Siden staten er prosjektleder gjennom veivesenet, mener han staten skal bære kostnadene, men det vil ikke staten.

Nylig avviste statssekretær Steinar Tungesvik i samferdselsdepartementet fylkets bønn om friske midler

Bedre gikk det ikke i går, da nestleder Torstein Rudihagen (Ap) i transportkomiteen på Stortinget møtte veipolitikere i møter fra Kjevik til Kvinesdal.

— Vest-Agder må tilpasse seg midlene de får. Jeg ser ikke for meg at det kommer nye penger, sier Rudihagen.

Dermed kan Lister og Kristiansands stå foran et bikkjeslagsmål om statlige veimidler.

Varaordfører Bjarne Ugland i Kristiansand vil ikke høre snakk om å vente med vei i Kristiansand:

— Fylkestinget har vedtatt Kristiansandspakken. Jeg regner med at de skaffer midlene de har lovet, sier Ugland.

I tillegg spøker det for planene for å bedre riksvei 42 fra Sirdal til Evje og 460 fra Audnedal til Lindesnes.

Haster

For Kristiansand haster det nå svært mye.

En rekke vedtak fra kommune til storting bør være på plass i løpet av de neste månedene.

— Det skal ikke mange ringene i vannet for å lage kraftige forsinkelser. Man må ikke tukle med midlene nå, sier prosjektleder for den store Kristiansand-pakken, Stig Berg-Thomassen i veivesenet.

— Det er ikke mer enn tiden og veien. Uten en krystallklar enighet, er det liten vits å gå til Stortinget. Vi gjør hva politikerne vil, men de må bestemme seg ganske hurtig.