Hva mener du? Skriv din mening i bunnen av saken.

KRISTIANSAND: Onsdag smalt det igjen to ganger på den ulykkesbelastede strekningen i vestgående kjøreretning på Vesterveien. Begge gangene kolliderte trailersjåførene med personbiler da de skulle skifte felt. Personbilene lå i blindsonen til trailerne, noe som gjorde at sjåførene ikke så dem.

Ulykken som skjedde onsdag kveld var det sjuende tilfellet av nærmest identiske ulykker på strekningen bare i år. Kvinnen som førte personbilen ble brakt til Sørlandet sykehus i Kristiansand, og er onsdag kveld under behandling.

— Yrkessjåførene som skal skifte felt har vikeplikt, og skal være aktsomme. Sjåførene må være klar over blindsonene de har. Det vet de om, sier Liv Falkum, fylkessekretær i Trygg Trafikk i Vest-Agder, til fvn.no.

- Må ha mer speil

Statens Vegvesen har varslet strakstiltak på strekningen, og antyder at det kan bli aktuelt å forlenge sperrelinjen fra tunnelen på Vesterveien mot Statoil-stasjonen. Falkum er enig at noe må gjøres på strekningen, men mener det blir for enkelt å bare skylde på veien.

— Vi som trafikanter må forholde oss til veien som den er. Statens vegvesen må legge til rette, men det er for lett å skylde på veien. Vi som trafikanter må uansett følge reglene og være aktsomme. Trailersjåførene vet jo om disse blindsonene, sier hun.

Falkum synes lastebileierne også må ta ansvar for å utstyre bilene med nok speil.

— Det er rart at trailerne ikke blir utstyrt med speil som dekker blindsonene. De som eier bilene må hjelpe sjåførene til å se, sier hun, og legger til at hun støtter arbeidet Norges Lastebileier-Forbund gjør for å opplyse bilister om blindsonene.

— Vi privatbilister må forholde oss til blindsonene, og komme oss i en slik posisjon at trailersjåførene ser oss.

- En belastning

Regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund, Karl W. Strandvik, er ikke forundret over at det skjedde nok en ulykke på Vesterveien onsdag kveld. Han krever fortgang i Statens vegvesens arbeid med strekningen.

— Må det skje en dødsulykke for at de skal reagere? Dette er en belastning for alle de involverte, sier han til fvn.no.

— Er du forundret over at ikke trailersjåfører og bilister lærer av tidligere ulykker?

— Nei. Dette bekrefter bare problemet vi har tatt opp i flere år. Det er klart at dette er sjåførenes ansvar, men når det skjer så mange ulykker må det iverksettes strakstiltak. Straks er straks, sier han.

Han påpeker at det ikke er mulig for trailersjåførene å få dekket blindsonen helt med ekstra speil.

— Vi kan sette på en del ekstra speil, men vi vil ikke klare å eliminere blindsonen totalt, sier han.

Fra neste år vil det komme et nytt speilpåbud på trailere og lastebiler. Forslaget er nå ute til høring, og Norges Lastebileier-Forbund har stilt seg positive.

— Speilpåbudet vil redusere blindsonene. Mange lastebiler er allerede utstyrt i henhold til det nye speilpåbudet, sier han.