KRISTIANSAND: — Overraskende er kundene som reiser vestfra mer fornøyd med busstilbudet enn folk som reiser østfra, med tanke på at trafikkflyten ofte er bedre i øst så synes vi det var litt uventet, sier administrerende direktør i Agder kollektivtrafikk Siv Wiken, som tilfører at de som reiser nordfra er de mest fornøyde passasjerene.

Spørreskjemaene ble delt ut på de gule bussene på tre steder i Kristiansand: På buss-stoppene ved Xstrata i vest, Ravnedalen i nord og Bjørnedalssletta/Lund torv i øst.

— Dette er en temperaturmåler på hvordan kundene ser på oss, og tendensen er klar, forteller Roald Morvik som er informasjonsansvarlig i AKT.

Alt i alt er folk relativt fornøyde med bussene og det har blitt en liten positiv endring i forhold til den tilsvarende undersøkelsen som var i fjor. Men minst fornøyd er passasjerene med rutetidene.

— Det er slik at vi kan ikke kjøre buss over alt, men vi vil kjøre mest mulig buss for flest mulig passasjerer, utdyper Wiken som skal se på blant annet rutenettet, sammen med den nye operatøren Nettbuss for å se om det kan gjøres endringer.

Busspassasjerene føler seg trygge og mener at det er relativt enkelt å bruke bussen. Wiken forventer at neste undersøkelse som er planlagt i november igjen skal fortsette den positive trenden selv om det da blir et nytt selskap som kjører bussene.

Aller mest fornøyd med busstilbudet er de som reiser på rute 15 mellom Tinnheia og Kvadraturen.

1600 spørreskjemaer ble delt ut og AKT fikk tilbake over 900 svar.