KRISTIANSAND: — Sannheten er at det borgerlige flertallet forsøker å finte ut regjeringen og samferdselsdepartementet i forhold til en allerede inngått avtale. De ønsker å gå fra den, men samtidig få belønningsmidlene som om avtalen følges. Jeg frykter økt konfliktnivå nå. Hvis dette ender med at de 60 millionene i belønningsmidler ikke kommer, er det en katastrofe for busstilbudet og trafikken i Kristiansand.

— Mener du flertallet med Høyre, KrF, Frp og Pensjonistpartiet rett og slett gambler med busstilbudet?

— Jeg håper de vet hva de gjør. Det vi trenger nå er dialog med departementet om løsninger, ikke konflikt. I Ap er vi innstilt på kompromiss med de borgerlige og departementet for å finne en løsning, men da må vi ha igjen politikk. Vi er ikke negative til rushtidsavgift, og jeg tror ikke regjeringen går med på å si opp den inngåtte avtalen. Den er helt klar på at restriktive tiltak må innføres, sier Gundersen.

Den tidligere varaordføreren mener fokus på rushtidsavgift og de negative sidene av restriktive trafikktiltak har vært alt for stort de siste ukene.

— Rushtidsavgift har noen negative følger, men poenget er å få ned trafikken, få ned klimautslipp, forbedre kollektivtilbudet og løse den enorme trafikkfloken som folk opplever hver dag morgen og kveld. Det er vi innstilt på å bidra til, sier hun.

Gundersen er meget spent på samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppas svar på kravene fra de borgerlige i Kristiansand.

— De legger inn en del gulrøtter, blant annet bedre bussfremkommelighet. Om staten går med på denne endringer, er jeg tvilende til. De borgerlige øker konfliktnivået med staten, mens vi trenger dialog og samarbeid om en løsning, sier Gundersen.

Hun reagerer også på at de borgerlige partiene argmumenterer med at klimautslippene er redusert i Kristiansand.

— Det skyldes industrien. Men det var uansett ikke reduserte klimautslipp byen avtale. Vi avtalte at vi skulle redusere biltrafikken, sier hun.