Foto: Tore-André Baardsen

KRISTIANSAND: Nesten alle de 3100 passasjerene med da verdens største skip bygd for transatlantisk trafikk seilte ut fra Kristiansand klokken 12.30. Igjen på land stod to kinesiske passasjerer.

Helge Martinsen var ute i båten, en 29-fots Scand Baltic. Han skulle plukke opp venner på brygga, og så de gestikulerte midt i en gruppe mennesker. De to turistene lot kun til å snakke kinesisk. Mange andre språk ble forsøkt, sier 65-åringen.

Det ble likevel klart at kineserne var cruisepassasjerer og hadde blitt forlatt i Kristiansand av et av verdens største skip. Ute i Byfjorden begynte 345 meter lange «Queen Mary 2» å dreie baugen mot Skagerak.

— På land begynte folk å ringe rundt, til havnevesenet, blant annet. Men det var vanskelig å ta en avgjørelse. De to turistene ble så sendt løpende ned mot silokaia, forteller Martinsen.

Det ble til at 65-åringen tok dem på i sin egen båt.

Fikk skyss

Losen i Kristiansand formidlet kontakt mellom cruiseskipet og Jensen i den – til sammenligning – ørlille 29-foteren. «Queen Mary 2» stoppet for å vente.

— Jeg kjørte ut dit. Det gikk jo greit, sier eieren av fritidsbåten kort.

Det ble lite muntlig kommunikasjon mellom ham og de akterutseilte cruiseturistene han hadde med. De to var en mann, anslagsvis i 60-årene, og en yngre kvinne på rundt 40. Men takknemlige var de uansett for skyssen:

— De smilte over hele ansiktet da de kom seg om bord i skipet, sier Martinsen.

Foto: Kjetil.Stangenes

Grunnen til forsinkelsen deres er noe uklar. Ifølge havnebetjent Roald Endresen, hadde de to gått feil i Kristiansand. Losbåtfører Erik Aanensen hevdet at de var opptatt med å fotografere «Queen Mary 2» til kai — og glemte avgangen.

Storfornøyd

Driftssjef Thomas Granfeldt jr. i Kristiansand havn humrer over hendelsen med de to passasjerene:

Mest av alt er han strålende fornøyd med ankomsten og avgangen til et av verdens største skip.

– Det var en kjempeopplevelse, sier han.

Granfeldt jr. forteller om et stort antall skuelystne sørlendinger, og om cruisepassasjerer som var svært fornøyd med det oppholdet i Kristiansand. Det samme var kapteinen på «RMS Queen Mary 2», opplyser driftssjefen. Han tror Kristiansand med dette har levert en svært god søknad til å få flere kjempeskip til kai.