KRISTIANSAND: — Når svikt i kollektivtilbudet fører til at bussen er mer enn 20 minutter forsinket dekker vi drosjeregning med inntil 500 kroner, skriver Agder Kollektivtrafikk(AKT) på sine nettsider.

Og det kan nok kanskje være greit å vite. Både i går morges og i går ettermiddag var det forsinkelser på en del av bussavgangene. Grunnen skal ha vært kortlesere som ikke fungerte.

Men det er altså ingen grunn til å stå å vente lenger etter at det har gått 20 minutter. Reisegarantien sier nemlig at du da kan ta taxi.

— Hovedregelen er at Reisegarantien alltid gjelder. Dersom avviket er forhåndsannonsert, eller du vet eller burde vite, at årsaken til forsinkelsen ikke ligger hos transportøren, kan vi ikke tilby refusjon, står det på AKTs nettsider.

Det understrekes at garantien ikke gjelder dersom forsinkelsen eller innstillingen skyldes forhold utenfor transportørens kontroll.

Reisegarantien gjelder på alle Netbuss Sør ruter i kristiansandsområdet, men noen få unntak. Garantien gjelder nemlig ikke på nattbusser, ekspressbusser eller flybusser.

Dersom du har benyttet deg av reisegarantien må du så snart som mulig, og maksimum 14 dager etter reisen, sende drosjeregningen til AKT og oppgi hvilken bussrute det gjelder og når og hvor det skjedde.