Etter forslag fra Thore Westermoen og KrF sa Fylkestinget ja til et forslag om å innføre tidsdifferensiert bompengebetaling hvis nødvendig. Tidsdifferensierte bompenger er en avgift som kan innføres og avsluttes lokalt, og er i henhold til loven litt annerledes enn såkalt rushtidsavgift.

Men for bilistene er resultatet det samme, det koster ekstra å kjøre gjennom bomringen i Kristiansand enkelte tider på døgnet.

Det var Ap, KrF, Sp, SV og Venstre som til slutt sto bak flertallsvedtaket i fylkestinget.

Høyre, Frp og Demokratene stemte imot, selv om mister 60 millioner kroner i belønningsmidler fra staten.

Dermed delte altså flertallet i fylkestinget seg i denne saken og fylkesvaraordfører stemte imot fylkesordføreren.

Overbevise statsråden

— Denne saken skulle egentlig ikke vært på dagsorden, men nå har vi kommet dit, slo Westermoen fast.

— Vår jobb nå er å overbevise departementet og statsråden om at vi fortjener å få utbetalt 60 millioner kroner i belønningsmidler for 2012. Nå dreier debatten seg om vi har restriktive forslag nok til å få midlene.

Og Westermoen mener at departementet er klare på at de forslag til tiltak som er foreslått ikke er restriktive nok.

- Vi må møte departementets argumentasjon, derfor foreslår jeg at vi åpner opp for tidsdifferensierte bompenger, men nei til rushtidsavgift.

Ap vil ha avgift nå

Toril Runden og Ap ønsket i utgangspunktet et klart vedtak om å allerede nå innføre denne avgiften.

— Vi må ta virkeligheten inn over oss, være villig til litt selvpisking, ikke bare spise gulrøttene. Vi kan ikke bygge oss ut av køene, og vi er avhengig av bypakker for fremtiden. Derfor sier vi ja til tidsdifferensierte bompenger.

Damman brøt ut

Ringreven Vidar Kleppe (Dem) klarte også å dele Høyres gruppe da han fremmet et helt konkret forslag om å si et absolutt nei til rushtidsavgift. Dette støttet hele Høyres gruppe med unntak av fylkesordfører Terje Damman, som dermed gikk imot gruppen sin. Forslag ble for øvrig nedstemt.

Høyres Sally Vennesland innrømmet at denne saken hadde vært vanskelig for partiet, og at gruppen var delt i spørsmålet om bruk av bompenger til å finansiere kollektivtrafikken. To i gruppen stemte imot dette, men forslaget fikk likevel flertall.

Utidig press

Både Vidar Kleppe (Dem) og Christian Eikeland (Frp) brukte storslegga mot statsråd Kleppa og det de kalte hennes forsøk på å tre rushtidsavgift ned over hodet på byen, og utidig press fra henne.

— Jeg håper vi kan være prinsippfaste, og det vil være en oppløftende dag om vi kan stå imot i forhold til presset fra statsråden, sa Kleppe.

Venstre var klare på at de støtter en rushtidsavgift.

— Vi må forholde oss til kontrakter og fremstå som etterrettelige. Da slipper vi også mer politikerforakt, sa Stein Inge Dahn, og pekte på at de borgerlige i klimaforliket på Stortinget hadde støttet tidsdifferensierte bompenger for å få ned utslippene.

I dag behandler formannskapet i Kristiansand samme sak.