MANDAL: — Det som ble sagt på jernbanekonferansen i Marnardal er totalt misvisende og irriterende, sier Dag Brekkan, markedsansvarlig på Sørlandsbanen. Han reagerte umiddelbart da han leste på Fædrelandsvennens nettside at NSB og jernbaneverket utreder lokaltog.

I powerpointen som ble vist på møtet arrangert av Vest-Agder fylkeskommune kom det fram at en arbeidsgruppe bestående av Jernbaneverket og Dag Brekkan i NSB arbeider med en rapport som skal legges fram for politikerne i løpet av oktober.

— Jeg har aldri deltatt i noen møter, jeg har vært invitert, men ikke møtt, sier Brekkan. - Hadde jeg møtt ville forslaget blitt lagt dødt umiddelbart, og aldri utredet videre. Vi hadde heller aldri lagt dette fram for politikerne. Det er ikke befolkningsgrunnlag rundt Kristiansand for å etablere lokaltog.- Nå skapes det forventninger og folk tror på dette, og dette er rett og slett ikke mulig å få til. Det er umulig å få et lokaltogtilbud opp å gå på tre, fire år. På lang sikt, la meg si 25 til 40 år kan det muligens realiseres, men ikke før.

Brekkan understreker at NSB nå jobber med muligheten for at det skal gå tog hver andre time, ut over dette jobber ikke NSB med andre planer.

— Jeg kjenner ikke til at vi har noen overkapasitet, sier Brekkan.

— På konferansen ble det pekt på at det med det nye systemet vil stå fem tog på Kristiansand stasjon hver natt som ikke er i bruk før 09.00 dagen etter. Stemmer dette?

— Hvor de får dette fra, vet ikke jeg, sier Brekkan. - Det holder ikke med tog, vi må ha personale til å kjøre togene. I tillegg må jeg nevne at all lokaltogkjøring i Norge er offentlig kjøp. Dette blir prioritert av Samferdselsdepartementet. Kristiansand vil komme langt ned på en slik liste, bak Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim, understreker Brekkan.