"FRONTRUTE": Regelverket Perry Helmundsen må forholde seg til, sier at parkeringsbilletten skal plasseres i frontruta. Her illustrerer han at å legge billetten i "frontruta" på scooteren, kan være risikabelt. Foto: Torstein Øen
BILLETTEN: Her er bildet av billetten Perry Helmundsen sendte Europark. Beviset var ikke godt nok i første omgang. Foto: Privat

Hvordan mener du reglene for parkering med scooter bør være i det nye regelverket? Si din mening nederst i saken.

KRISTIANSAND: — Hva mer kan jeg gjøre? spør Perry Helmundsen (38) fra Kristiansand.

5. november i fjor parkerte han scooteren sin på en biloppstillingsplass i Vestre Torg parkeringshus i sentrum. Han løste billett og plasserte den på scooteren. Da han kom tilbake, var kvitteringen forsvunnet, og i stedet fant han en kontrollavgift fra Europark på 710 kroner.

— Jeg har tidligere blitt fratatt billetten. Folk kommer nok forbi, ser det ligger en billett der, og plasserer den bak sin frontrute, sier Helmundsen.

Sikret bevis

Derfor hadde han denne gangen sikret seg med å fotografere billetten før han forlot parkeringshuset. Bildet sendte han, sammen med en klage på gebyret, til Europark. Først forrige uke fikk han svar – og det var negativt for Helmundsen.

«De viser til betalt parkeringsavgift, og at De tok bilde av billetten fordi De har opplevd at billetten forsvinner. Vi har forståelse for utfordringen ved å plassere billetten synlig på kjøretøy uten frontrute, men regelverket er tydelig på dette punktet. Innsendt billett endrer ikke sakens stilling, da det er et selvstendig vilkår at billetten skal ligge godt synlig bak frontruten for kontroll (§ 4).»

— Jeg synes ikke det er rimelig at de bruker en paragraf som gjelder frontrute på bil når jeg ikke har frontrute, sier scooter-sjåføren.

Paragrafen det henvises til er en del av «Standardvilkår for privat parkeringsregulering». Den sier at «Eventuelt parkeringsbevis eller kvittering/billett for betalt avgift/registrering, skal plasseres godt synlig bak frontruten for kontroll. Har motorvognen ikke frontrute, plasseres kvittering på et annet godt synlig sted»

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

AVSLAG: Her er et utdrag fra brevet Perry Helmundsen fikk av Europark.

Europark snur

Pål Gleditsch, informasjonssjef i Europark, medgir at regelverket ikke er godt nok.

— Kjøretøyer uten frontrute er et problem. Det er et problem for føreren å vite hvor han skal legge billetten, og for oss hvor vi skal legge kontrollavgiften, sier han, og håper det blir en bedring på området etter med nytt parkeringsregelverk (se undersak).

— Inntil regelverket er på plass, hadde dere ikke kunnet imøtekomme uheldige sjåfører som i denne saken?

— Vi vurderer hver sak etter skjønn, så jeg kan ikke si noe om hvordan saksbehandleren i denne saken har vurdert det. Men kanskje jeg hadde vurdert det annerledes, sier informasjonssjefen.

Etter å ha sett nærmere på saken, har Europark snudd.

— Jeg har gått gjennom denne saken, er ikke enig med vår saksbehandler, og har i dag bedt vår avdeling Kundeservice om å frafalle dette kravet, skriver Gleditsch i en epost til Fædrelandsvennen.

Mangeårig problem

Parkeringsklagenemnda behandlet i 2005 en liknende sak fra en motorsyklist som kunne dokumentere at han hadde betalt, men billetten var forsvunnet da den ble kontrollert. I denne saken ga nemnda klageren enstemmig medhold. De vedtok samtidig følgende: «Standardvilkårene er uklare med hensyn til plasseringen av billett for motorsykler. Etter nemndas syn bør bransjen derfor søke å finne en bedre løsning av dette problem. Bransjen bør således vurdere å legge forholdene til rette for parkering av motorsykler, eventuelt regulere klarere hvordan motorsyklister skal forholde seg.»

- Følger dere ikke tidligere vedtak i parkeringsklagenemnda, Gleditsch?

— Vi ønsker å følge de vedtak som er gjort hvis sakene er identiske, svarer han.

Gleditsch legger til at man unngår problemet dersom man betaler via mobiltelefon eller bruker et parkeringshus med bomsystem, og sier at det finnes låsbare anordninger for MC i utlandet som han håper kommer til Norge.

Nytt regelverk drøyer

I seks år har det blitt arbeidet med et omfattende nytt regelverk for både kommuner og private parkeringsselskap. Det er imidlertid ikke klart om det vil bli noen endringer i reglene om parkering med tohjulinger.

— Jeg har tatt opp utfordringene med parkering for MC-førere som medlem av arbeidsgruppen. Jeg håper med dette at bransjen kan finne bedre løsninger i samarbeid med myndigheter og forbrukerinteresser, sier Europarks Pål Gleditsch, som er medlem i arbeidsgruppen.

Sverre Åril, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerombudet, er også med i arbeidsgruppen.

— Jeg kan ikke si noe konkret om hva arbeidsgruppen kommer frem til, da arbeidet fremdeles pågår. Men det vi har jobbet for er å få gode regler for brukerne, sier han.

Åril mener for øvrig at hensynet bak dagens «standardvilkår» tilsier at så lenge førere av tohjulinger kan dokumentere at de har betalt parkeringsbillett, bør de slippe å betale kontrollavgift.

Hvordan mener du reglene for parkering med scooter bør være i det nye regelverket? Si din mening her: