KRISTIANSAND: — Vi fikk ingen timer denne uka, selv om vi hadde 3-4 medarbeidere som satt og ringte, sier kjøreskolelærer ved Kristiansand trafikkskole, Cris Refstie, til fvn.no. Refstie er også kontaktperson for Autoriserte trafikkskolers landsforbund (ATL) i Vest-Agder.

Den vanskelige situasjonen har oppstått på grunn av mangel på sensorkapasitet ved Kristiansand trafikkstasjon, i kombinasjon med at våren er høysesong for ønske om oppkjøring.

Kjøreskolene krevde endring

I et skriv til alle trafikkskolene i Vest-Agder har Statens Vegvesen nå sagt at de tar ATLs oppfordring om mer rettferdighet på alvorlig, og at de for en periode vil gå bort fra telefonbookingsystemet hvor det i praksis blir første mann til mølla for å bestille timer.

Kollapsen i bookingen kan sammenliknes med hva som skjer når attraktive billetter til større konserter blir utsolgt i løpet av kort tid. De heldige som kommer først gjennom, beslaglegger et større antall billetter enn de behøver.

— Vi mener systemet har fungert godt i lengre tid, men når det eksisterer færre oppkjøringstimer enn etterspørselen tilsier, får man en situasjon hvor enkelte kjøreskoler - i frykt for å ikke få nok timer - også bestiller flere timer enn de har behov for, sier områdeleder i Statens Vegvesen i Agder, Terje Bekker, til fvn.no.

Vil iverksetter tiltak

For å få en mer rettferdig fordeling av tilgjengelige oppkjøringstimer, skal de ansvarlige ved Kristiansand trafikkstasjon isteden manuelt bestille timer for kjøreskolene - etter tilsendte lister. Dette skal sikre at alle kjøreskoler faktisk får timer til sine elever.

Endringene var likevel ikke iverksatt onsdag morgen, og den ukentlige kampen om tilgjenglige prøver var like tøff som tidligere.

- Hvorfor er ikke systemet operativt allerede i dag?

— Vi vil iverksette disse planlagte endringene så fort som mulig, sannsynligvis neste gang vi har tilgjengelige timer til fordeling, sier Bekker.

I dagens papirutgave av Fædrelandsvennen kritiseres Statens Vegvesen av Forbrukerrådet for dårlig planlegging. Regiondirektør i Forbrukerrådet i Agder, Ole Asbjørn Lie, mener veivesenet burde forutsett problemene, og rekruttering nye sensorer i god tid før køen oppsto.

— Til det vil jeg si at ansettelsesprosesser tar tid. Vi skal lyse ut stillinger, ansettelsen skal godkjennes, aktuelle kandidater skal få et jobbtilbud, og ofte tar det også tid å avvikle det gamle arbeidsforholdet, påpeker Bekker.

Det jobbes nå med å arrangere ekstra oppkjøringsdager både lørdag 29. mai, 6. juni og 19. juni, da med sensorressurser hentet fra andre steder i landet.

PRESSET: Terje Bekker i veivesenet har måttet tåle krafitg kritikk fra kjøreskolene på grunn av lang ventetid for oppkjøring i Kristiansand. Foto: Kjartan Bjelland