farvekartramme.jpg
Slik var de to kroppsmalte modellene malt og skjult da damenes aften begynte onsdag kveld. Foto: Jan Oddvar Eide
Maikel Årmot og Sebastian Røthe viser fram fargene fra forsiden.

SØRLANDSPARKEN: Det ville stride mot denne reporters bluferdighet å gjengi kommentarene Fædrelandsvennen overhørte fra sindige sørlandsfruer, da Maikel Årmot og Sebastian Røthe uten nevneverdig påkledning, men i full kroppsmaling forlot farvekartet til Jotun og tok steget ut til mellom 300 og 500 kvinner hos Byggmakker onsdag kveld.

Kvinnene hadde stått i kø i en halv time på utsiden, for å unngå kaos på innsiden, i lokalene som til daglig omtales som menns mekka.

Vel inne, omgitt av snekkerbelter og kraftige redskaper, med et velkomstglass vin innabords, litt dempet belysning og løfter om gratis tapas og mer vin, var stemningen ikke upåvirket blant disse interiørfalangistenes svartbelter.

Ta godt imot dem, jenter

Det var malingsprodusenten som åpnet ballet. Årets trender og farger fra Jotun, presentert til bilder som viste hvor fresht man ikke bor og hvor aktivt man burde ha levd. Og til dere som tror dere har malt stua hvit og kjøkkenet gult; skam seg. Det heter spontan og vital — og du fortjener det.

— Når vi lager fargekartene, prøver vi i Jotun å forestille oss hvem som bor i eksemplene vi lager. Har dere lyst å møte guttene som bor i dette rommet? spurte fargesjefen fra Jotun som var plassert på et platå over ingangspartiet.Og ut av bildene kom de to kroppsmalte modellene.

Malt fra topp til tå

De to modellene er fotografer. Og har laget sin egen utstilling på Byggmakker, med bilder fra reiser over hele kloden.— De fikk ha utstilling her på én betingelse, humrer Siw Mette Årmot, som kom på ideen om å vise frem årets farger "live".

— Og de stilte sporty opp, forteller kroppsmaler Linda Røhmen, som hadde brukt penselen på dem siden onsdag formiddag.

— De var flinke til å stå, sier kroppsmaleren.

Mona Steffensen og Bjørg Hübert hos Byggmakker hadde rigget kvelden.

— Dette er tredje gang vi har en slik kveld. Poenget for oss er å vise kvinner at vi har mye for dem her inne i mennenes godtebutikk, og at de kan få kost seg noen timer her på en kveld som dette, sier Steffensen.