Kristiansand: Fædrelandsvennen har vært i kontakt med seks optikere i Kristiansand. To av disse – Brille Optikk på Vågsbygd senter og Sven Tvedt Ur og optikk – nekter å gi ut modellnummer på solbriller.

Billigere på nett

– Vi er ikke interessert i å gjøre jobben for andre. Bruker vi en halv time på å hjelpe en kunde for å finne den rette brille, er det jo veldig kjedelig om kunden så tar med seg all den hjelpen og deretter kjøper brillen over Internett. Ingen vil jo jobbe gratis, sier Nils Oscar Skjærli, daglig leder ved butikken.

Han forteller at dette er en praksis som butikken har drevet med i 20 år.

Små detaljer

Det er ofte små detaljer som skiller forholdsvis like solbriller fra hverandre. Det kan være vanskelig å se forskjell uten riktig modellnummer.

– Enkelte solbriller kan ha en del forskjeller mellom hver modell, selv om de kan se veldig like ut. Slike forskjeller kan være vanskelig å se når man bestiller over Internett, men de kan tydelig merkes når kunden da får brillen. Derfor vil dette nummeret være veldig nyttig for Internett-kjøp, slik at brillen de bestiller da blir identisk den brillen de fikk hjelp til å finne i butikken, sier Skjærli.

— Det funker ikke å komme inn og få hjelp, for så å spørre etter modellnummer. Da vet vi at kunden sannsynligvis vil prøve å finne noe billigere i utlandet på nettet, sier Nicolay Aasberg hos Svein Tvedt Ur og Optikk.

Ikke alle nekter

Vi oppgir nummeret til kunder selv om vi vet at de da eventuelt kan kjøpe over Internett enn hos oss. Vi benytter heller anledningen til å fortelle om fordeler de får hvis de handler hos oss. Slik som service, justeringer og liknende skulle det skje noe med brillen, forteller Hans Jacob Nilsen, innehaver av Hans J. Nilsen, en optikerforretning i Markens gate.

Kan ikke nekte

Fungerende forbrukerombud Gry Nergård reagerer på optikernes praksis.

— Butikkene har ikke plikt til å opplyse kunden om modellnummer, men de har heller ikke lov å nekte kunden å skrive dette ned. Kunden har rett til å gjøre seg kjent med produkter man ønsker å kjøpe. Det å skrive ned et nummer for å sjekke priser hos andre kan jo da være relevant for å sette seg inn i markedet eller å sammenlikne priser, sier hun til Fædrelandsvennen.

Også Forbrukerrådet stusser på praksisen.

— Vi kan ikke si at det strider mot en konkret lov, men generelt synes vi det er viktig at forbruker kan foreta prissammenlikning, sier Anne Iversen i Forbrukerrådet.