SYNKEHULLET: Dette synkehullet er nesten to meter dypt, og har en diameter på omtrent 75 centimeter. Foto: Jørn Søvik

KRISTIANSAND: I løpet av et par timer natt til søndag falt det mye nedbør over Agder-fylkene, og verst gikk det utover Vest-Agder. Søndag formiddag fikk politiet i Agder melding om at det hadde kommet et to meter dypt synkehull i et boligfelt i Lyngdal. Samme dag ble det også oppdaget et stort hull på Lund i Kristiansand, også her kollapset asfalten trolig som følge av det kraftige regnværet.

— Slike hull dukker opp fra tid til annnen, men ofte kommer de til syne hvis det er mye nedbør. Det er ikke unormalt. Hvis vi får inn meldinger om slike hull, rykker vi ut og vurderer om det er akutt, slik at vi får sperret av området, sier avdelingsingeniør John Petter Langfeldt i Kristiansand kommune.

Langfeldt forteller at hull i veien er noe som gjerne dukker opp etter vinteren, men da som regel som små slaghull. De anslår han at det finnes flere hundre av, men legger ikke skjul på at slike hull som vi har sett de siste dagene ikke er uvanlig.

— Det som er litt spesielt med disse, er at de er farlige hvis de ikke blir oppdaget og rapportert i tide, understreker avdelingsingeniøren.

Vannmengden avgjør

Geotekniker Inge Groås i Statens vegvesen kan ikke si hvor i Agder faren for at slike hull kan oppstå er størst, og forklarer at det er mange ulike faktorer som spiller inn.

— En kort forklaring er at det er ansamlingen av vannstrømmen, altså hvor mye vann og hvor fort vannet renner, som er avgjørende for hvor stor erosjonen blir. Erosjon kan også skje på under bakken, avhengig om vannet renner på overflaten eller ned i bakken. Også rør nede i bakken som ikke er tette, kan forårsake en erosjon, sier Groås til Fædrelandsvennen.

Geoteknikeren forteller at rennende vann drar med seg løsmasser av sand og grus, og desto mer finkornet materiale er, jo lettere er det for vannet å dra føre ned seg materialet fra der det egentlig skulle ha vært.

— Store stein vil sjelden komme i bevegelse, men det hender det og. Derfor er det vannmengden som avgjør hvor det forekommer. Der det er store vannstrømmer vil det lettere oppstå hull, fortsetter Groås.

Slitasje

Terje Kvarsten, oppsynsmann for veivedlikehold i vei- og prosjektavdelingen i Kristiansand kommune, vet ikke hvilke konkrete områder og veier som er spesielt utsatt for hull i veibanen. Men han kan forklare hvilke områder som kan bli mest berørt:

— Områder der det er dårlig grunnforhold og hvor det er mye vann i grunnen er spesielt utsatt. Også områder med tynnslitt asfalt, hvor det ligger mye vann oppå er spesielt utsatt, forklarer Kvarsten.

Også Langfeldt tror sliltasje på veidekke etter en lang vinter, sammen med mye nedbør og lokale årsaker han ikke kjenner til, er årsaken til at vi nå ser flere hull i veibanen.

- Er du bekymret over de siste dagenes funn?

— Som sagt så er dette en rutine og vanlig prosedyre for oss. Men for en billist som treffer dette hullet kan det være dramatisk. Derfor ber vi publikum varsle hvis de ser et dramatisk hull, sier avdelingsingeniøren til Fædrelandsvennen.