Samferdselsdepartementet går nå inn for at alle som dør i trafikkulykker, skal obduseres for å få et mer presist bilde av dødeligheten på norske veier.

Bakgrunnen er en anbefaling fra Statens Havarikommisjon for Transport i november i fjor, som kom i rapporten for dødsulykken i Trybakken.

Feil analyse

Da Thor Egil Nilsen Vårdal (18) sammen med tre andre ungdommer mistet livet i ulykka, viste blodprøven at 18-åringen hadde promille på 1,27 i blodet.

Men foreldrene kunne ikke akseptere at sønnen hadde fyllekjørt, og i ulykkesrapporten to år senere konstaterte analysen av en urinprøve at han likevel ikke hadde drukket. Alkoholen hadde dannet seg i kroppen etter at han var død.

Det var Havarikommisjonen som etterspurte urinprøven, og som på bakgrunn av funnet anbefalte rettsmedisinsk obduksjon av alle omkomne i veitrafikkulykker.

Moren til 18-åringen, Mona Nilsen Dahl, sier til Fædrelandsvennen at rutinen burde vært innført for lengst.

— Han skulle vært obdusert med en gang, og da hadde ikke vi måtte gå i uvisse i to år før vi fikk bekreftet at han var edru.

— At dette nå kan få konsekvenser for alle trafikkulykker i hele landet er veldig bra, sier hun.

Lenge etterspurt

Tidligere har kun personer der påtalemyndigheten hatt mistanke om straffbare forhold, blitt obdusert, og Statens vegvesen, Trygg Trafikk og Havarikommisjonen har lenge etterspurt ordningen.

Ved å obdusere alle som omkommer i trafikken, håper Samferdselsdepartementet nå å få ned dødstallene. Departementet har tatt utgangspunkt i at det i gjennomsnitt omkommer 183 personer i trafikken årlig. Prisen for å obdusere disse vil komme på omlag åtte millioner kroner i året.

— For å få til en ytterligere reduksjon i antall drepte og hardt skadde kreves det bedre kunnskap om årsaksfaktorer og skademekanismer, opplyser informasjonssjef i Samferdselsdepartementet, Ivar Torvik, til Fædrelandsvennen.

Paal Ove Sodefjed, distriktsleder for Trygg Trafikk i Aust-Agder, sier at ordningen er viktig for å avklare årsaken bak trafikkulykker.

— Vi må vite hva som ligger bak ulykker for å forhindre dem i fremtiden, sier han.

Avklaring i 2014

I et brev fra departementet heter det at «Samferdselsdepartementet mener det er behov for rettsmedisinsk obduksjon av alle som dør i vegtrafikkulykker. (...). Vi mener politiet er den som bør rekvirere obduksjonene, og at påtaleinstruksen endres for å sikre at rettsmedisinsk obduksjon rekvireres».

Det foreligger ikke eksakte tall på hvor mange rettslige obduksjoner av trafikkdrepte som utføres i Norge totalt. Folkehelseinstituttet viser til et gjennomsnitt for rekvirerte obduksjoner på om lag 50 prosent av dødsfallene i Sørøst-Norge de siste fire årene. Det antas tilsvarende andel for resten av landet.

Ifølge departementet gjenstår det fortsatt en del drøftinger mellom ulike interessenter i saken, men man tar sikte på en avklaring i løpet av våren.