— Jeg har allerede syv prikker. Hadde jeg kjørt to kilometer fortere hadde jeg fått åtte prikker og mistet lappen, forteller Pettersen og smiler.

Bota på 2600 ble med ett ikke så gal. Ernst Pettersen hadde i dag sin siste dag på jobben hos Cargotech i Vågsbygd. På hjemveien til Evje tok UP han i 82 i 70 sonen ved Stemmen.

— Jeg fikk bot første dagen jeg begynte i Cargotech også. Da var den på 1500, forteller han.

Strekningen mellom Kristinsand og Evje har ført til flere fartsbøter for Pettersen.

— Jeg kjører jo her hver dag og da er det ikke alltid at en følger like godt med, sier Pettersen som nå gruer seg litt til å komme hjem til kona.

— Når en mann kjører for fort får han ikke bare bot av politiet, men masse kjeft fra kona i tillegg når han kommer hjem, sier Ernst Pettersen før han kjører videre.

26 forenklede forelegg

I kveld har Utrykningspolitiet konsentrert seg om riksvei 9, der det har vært mye trafikkk i kveld.

KJØR ROLIG: Politiførstebetjent Sigbjørn Rygg oppfordrer bilister til å kjøre pent på vei til fjellet. Foto: Lars Hoen

— Vi prioriterer fart, belte, mobil, hengere og biler med kun ett lys foran, sier Sigbjørn Rygg da fvn.no var på stedet i 18-tiden.

Til sammen ble det det delt ut 26 forenklede forelegg fredag kveld.

— 22 av disse var fartsforelegg, de andre for lys og mobil. Vi hadde også en sivil bil ute lenger nord i Setesdalen for å ta råkjørerne. Denne stoppet de tre som kjørte fortest i kveld. En av disse kjørte i 118 i 80 sonen og mistet førerkortet. De to andre kjørte i 113 og 115. Førerkortet ryker på 116, informerer Rygg.

Statens Vegvesen var også ute med UP i kveld for å foreta tekniske kontroller.

— Det ble skrevet ut 15 mangellapper, og tre av bilene ble avskiltet. Dette gjaldt stort sett dårlige dekk og mangelfulle lys, forteller Rygg.

— Vi ser spesielt etter om folk har sikret last riktig, lys, beltebruk og sikring av barn, sa Joakim Simonsen som er inspektør i Statens Vegvesen tidligere i kveld.

Simonsen vil oppfordre folk til å pakke riktig når de skal ut på tur.

— Tunge ting skal nederst og forrerst. Ikke pakk for langt opp i høyden. En halvliter colaflaske som ligger i hatyehyllen for eksempel kan fort veie 100 kg ved en bråstopp i 80 kilometer i timen, sier han.

- Vet ikke hvor mye de kan trekke

Sigbjørn Rygg mener at mange ikke vet hvor mye om de kan trekke henger.

— Vi informerer godt om reglene når vi stopper dem, sier han.

Han presiserer at de også stopper biler som danner kø.

— Det kan skape farlige situasjoner når noen får en lang hale bak seg. Vi stopper de som kjører sent og ber dem om å sjekke speilene og kjøre til siden. Vi oppfordrer ikke folk til å kjøre fortere, sier Sigbjørn Rygg.

Vil nå ungdommene

Statens Vegvesen er også på plass med kampanjen Sei i frå.

— Vanligvis er jeg ute kveldstid for å informere ungdom mellom 18 og 25, men nå i påsken er vi ute siden også ungdommene kjører oppover mot fjellet, sier Uleberg.Hun oppfordrer passasjerer til å si fra dersom sjåføren kjører for fort.

— Gutter har oftere dårligere impulskontroll enn jenter og tar større sjanser. Jentene er ofte mer klar over at de ikke er erfarne sjåfører, og kjører da også mer forsiktig, sier hun.

Politiførstebetjent Sigbjørn Rygg mener at det er overraskende at de må dele ut bøter.

— Vi er mye ute i media, og folk vet at vi er ute med kontroller. Det er det samme hvert år, sier han og kommer med følgende oppfordring.

— Hold fartsgrensene, ikke foreta farlige forbikjøringer og sjekk om du har lov til å trekke henger, sier han.

UP vil nå flytte oppmerksomheten mot E18 og E39 de kommende dagene.

— Vi forventer å ta flere der. Slik har det vært tidligere år, sier Sigbjørn Rygg.