KRISTIANSAND: — For å gå med overskudd må vi fylle opp 65 av 100 seter i flyet på hver eneste tur. Det tror jeg kan bli tøft det første året, sier Hennig-Olsen.

Likevel er han overbevist om at behovet for direkteflyvninger til utlandet fra Kristiansand er så stort at Flynonstop vil ha livets rett i det lange løp. Det er da også noe av bakgrunnen for at selskapet ble etablert.

ETTERLENGTET: Mange ville høre om det nye flytilbudet fra Kjevik. Flynonstop-eier Espen Hennig-Olsen, fortalte. Foto: Sven Arthur Ljosland

— Tilbudet begrenser seg i dag til KLMs flyvninger på Amsterdam og SAS sin rute til København. Utover det er det bare charterflyvninger til utlandet. Vi mener at det må være mulig å dekke behovet. Norwegian har gått fra null ti milliarder i omsetning på ti år, så det betyr vel at konkurransen ikke har vært all verden, sier Hennig-Olsen.

Vanskelig retur

Han sier at det vanskeligste ikke blir å fylle flyet med reiseglade sørlendinger ut i Europa, men å få europeerne med opp på returen til Norge.

— Salget ut av Norge er veldig bra, men den store utfordringen er å fylle opp flyet på hjemveien. Det er den store utfordringen for alle norske flyselskap. Det er dyrt i Norge, og klimaet virker kanskje heller ikke forlokkende på spanjoler, sier Hennig-Olsen.

På sikt tror han at det er mulig å få grupper av både engelskmenn, tyskere og franskmenn til Norge.

— Det er noe vi jobber med, men det vil ikke skje med det første. Et belegg på 65 prosent det første året vil være eventyrlige tall for oss i starten, sier Hennig-Olsen.

Påkostet motor

Han var invitert til Næringsforeningens lokaler i Østre Strandgate fredag for å fortelle om hjertebarnet sitt, og avslørte at det fortsatt er mye som skal landes før første avgang 25. april. Men personellet er mer eller mindre fulltallig, og Embraer 190-flyet er nesten ferdigstilt på fabrikken i Brasil.

— Flyet skal males i dag, fortalte han de fremmøtte fra næringslivet, og benyttet samtidig sjansen til å fortelle om maskinens fortreffeligheter:

— Dette er en svært populær flytype, og vi har også satt inn en motor som kostet oss en million kroner ekstra. Nå kan vi fly steder som ikke engang SAS og Norwegian kan.

Litt ekstra

Og nettopp det at passasjerene tilbys litt ekstra, kan være en suksessfaktor, tror Hennig-Olsen.

— Generelt sett har jeg et inntrykk av at servicenivået går nedover, og jeg tror folk begynner å bli lei av å måtte gjøre alt selv og i tillegg betale for det. Vi skal gi litt ekstra service, bygge omdømme og tenke langsiktig, sier han.

Dette understrekes blant annet med at passasjerkapasiteten er redusert med 12 seter for komfortens skyld, at det blir kortreist og håndplukket mat til vinen, og at alle får sin egen ipad under reisen.

Men med første take-off fra Kjevik bare sju og en halv uke unna, var det kanskje ikke til å unngå at Hennig-Olsen avslutningsvis prøvde å dempe forventningene han selv har bidratt til å skru opp siden i fjor høst.

— Jeg er ikke bekymret, men er ikke sikker på at vi kan levere absolutt alt fra første dag, sier han.

Og legger til:

— Kanskje blir det bare toretters middag i stedet for treretters, og kanskje blir det ikke mer enn én type vin om bord!

Påkostet fly

Flynonstop har kanskje bare ett fly i stallen, men det er til gjengjeld svært påkostet.

— 220 millioner kroner, sier eier Espen Hennig-Olsen.

- Og det er det verdt?

— Vi kunne fått et brukt Fokker 70 til fem millioner, men valgte å kjøpe nytt. Dette var et mer attraktivt tilbud. Nå får vi også garantiordninger, service og oppfølging, noe vi ikke ville fått om vi hadde kjøpt brukt.

Hennig-Olsen sier at de ikke kunne ta sjansen på å kjøpe brukt.

— Kjøper du bil på finn.no kan du finne noe rimelig, men du har ingen garanti for at den holder hele veien hjem.

Først turister, så næringsliv

Selv i løvens hule la ikke Espen Hennig-Olsen skjul på at turisme går foran næringsliv i Flynonstops satsing.

— Vi tenker primært feriedestinasjoner og sekundært forretningsreisende, sa han i Næringsforeningens lokaler i Generalboligen i Østre Strandgate.

— Vi kan ikke hjelpe næringslivet 100 prosent med å innfri destinasjonene de helst vi ha; Frankfurt, Aberdeen, Lisboa. Men også for dere tror jeg vi har attraktive reisemål. Særlig London og Paris, men jeg tror kanskje også Parma vil være en interessant destinasjon for næringslivet.

Hennig-Olsen utelukker imidlertid ikke at nye destinasjoner vil komme til, og andre forsvinne.

— Det blir sikkert endringer på rutenettet med tiden, sier han.