Dokka i 1962, to år etter at den stod ferdig. Steinmassene som ble sprengt ut i 1959-60, holdt til å fylle ut 17 mål i sjøen i vestlig retning. Nattmannsbekken er ikke lenger synlig. Bildet er utlånt fra Kristiansand kommunes arkiv. Foto: Widerøes flyveselskap
Dokka i 1964. Bildet er utlånt fra Kristiansand kommunes arkiv. Foto: Widerøes flyveselskap
Dokka i 1967. Dette var Mekkens velmaktsdager med skip i dokka, skip på beddingen og skip langs kai. Bildet er utlånt fra Kristiansand kommunes arkiv. Foto: Widerøes flyveselskap
Dokka i 1969. Igjen er dokka belagt, igjen er det skip på beddingen. Fra oppstarten i 1855 og fram til konkursen i 1990 bygde KMV antagelig 237 skip. Bildet er utlånt fra Kristiansand kommunes arkiv. Foto: Widerøes flyveselskap
Sykebilene og andre kjøretøyer gikk i skytteltrafikk mellom KMV og sykehuset da ulykken på "Pollo" inntraff i 1970. Foto: Scanpix
Egil Flottorp, som her hviler ut, hadde sin hardeste dag som brannmann da 12 omkom og mer enn 50 ble skadet på "Pollo". To og to bar brannmennene ut døde og sårede som lå i klynger under leiderne. Flottorp måtte selv til sykehus på grunn av utmattelse. Foto: Scanpix
Aktiviteten var stor på kaia etter ulykken. Brannfolk og helsepersonell fikk i etterkant ros for innsatsen. Foto: Scanpix
Dokka i 1972. Skip i dokka, skip på beddingen og ikke mindre enn tre skip langs kaiene. Foto: Widerøes flyveselskap
Dokka i 1976. "Ravensworth" ligger i den tørre dokka. Foto: Arild Jakobsen
Sjøsetting av en gasstanker for rederiet Mærsk i 1976. Foto: Arild Jakobsen
KMV 1978. KDS' danskeferje til høyre i bildet er liten. Etterkommerne skulle bli større og raskere. Og de skulle komme til å trenge KMVs arealer. Foto: Arkiv
KMV 1978. Dåp og stabelavløping i august måned. Foto: Trygve Skramstad
Dåp og stabelavløpning i august 1978. Ansatte følger med på skutas første kontakt med saltvann. Foto: Trygve Skramstad
Skipet "Stanelco" fikk kraftig slagsige da det lå i dokka i oktober 1981. Foto: Jan A. Johannesen
Dokka i 1986. Alle de solide bukkene som står på bunnen, klare til å ta i mot skip, ble hentet opp av dykkere for noen år siden.
Dokka på slutten av 1980-tallet. Denne skuta hadde klart seg med mindre plass enn KMV-dokka kunne by på.
Dokka i 1989. KMV forlenger kabelleggerskipet MS "Northern Installer" med 19,5 meter.
Dokka i 1989. Foto: Lars Hoen
Dokka i 1989. Foto: Lars Hoen
Dokka i 1990. Samme år gikk Kristiansand Mekaniske Verksted konkurs. Foto: Trygve Skramstad
Danskeferja "Bolero" i dokka i mars 1990.
Dokka 1998. Et seismikkskip klargjøres. Foto: kjartan Bjelland - digitalt ka
"Irlo" og "Silvia Ana" deler dokka. I bakgrunnen ses DFDS-ferja "Princess of Scandinavia", som selv veltet i KMV-dokka under vedlikeholdsarbeider i 1995. Foto: Arild Jakobsen
Kranvelt i KMV-dokka i 2000. Kranføreren hoppet ut og slapp fra ulykken med en vrikket fot. Foto: Lars Hoen
Skipsdåp på KMV-kaia. Offshoreskipet "Vidar Viking", eid av kristiansandsrederiet Viking Supply Ships AS og svenske Nordsjøfrakt AB, får sin hilsen på vei til de sju hav. Gudmor Tone Skedsmo ble litt for forsiktig i første forsøk, men fikk det til i andre – muligens med litt assistanse av Harald Arntsen fra Viking, som står ved hennes side. Legg ellers merke til "Silvia Ana" i bakgrunnen. Foto: Vegard Damsgaard
Jens Knutsen Dokk AS leide dokka da bildet ble tatt, men leide den videre til Kruse Smith, som fremstilte betonglektere til fiskeoppdrett der. På bildet er det fire stykker på rad og rekke. Foto: Rune Øidne Reinertsen
Her er en av de fire fiskeoppdrettslekterne på vei ut av dokka. En 40 timers slepetur til Vestlandet venter. Foto: Torstein _en
Color Lines første hurtigferje på Hirthals-ruten, "Silvia Ana", gjøres klar for en ny sesong på vårparten i 2002. Hun tilbrakte flere vintere i KMV-dokka Foto: Torstein Øen
"Silvia Ana" klargjøres etter vinteropplag i KMV-dokka. Rune Røyrås fra Septikservice håndterer høytrykksspyleren. Foto: Torstein Øen
Ulykkesskipet "Fjord Champion" er brakt inn til Kristiansand og er på vei inn i dokka på gamle KMV i 2005. Foto: Kjetil Reite
KMV-området i 2006. Kristiansand Havn skulle utvide ferjehavnfasilitetene, som man kan se litt av til venstre i bildet. Foto: Tore-Andre Baardsen

KRISTIANSAND: De første lastebillastene med stein kommer trolig i slutten av juni. Transporten vil holde på til et en gang utpå høsten.

— Jeg synes selvfølgelig det hadde vært en fordel å legge et lokk over, slik at den kunne bli tatt i bruk senere om vi skulle få bruk for det. Men jeg har forståelse for at det blir for dyrt, sier tidligere havnedirektør Odd A. Salvesen.

Han sitter nå i Kristiansand bystyre for Pensjonistpartiet og i en interpellasjon spurte han om det ikke var mulig å unngå å fylle igjen dokka, men heller dekke den til.

Det har ikke Kristiansand havn råd til. De har budsjettert med at det vil koste 35 millioner å fylle dokka og opparbeide ny ferjekai.

Historie

Det er en viktig del av Kristiansands industrihistorie som nå blir ferjekai. Dokka var en gang del av Kristiansand Mekaniske Verksted (KMV) og ble sprengt ut i 1959 – 60. Fra 1855 -1990 bygde KMV 237 skip.

I 1990 gikk KMV konkurs og Kristiansand havn overtok dokka.

Men dokka var fremdeles i bruk. Silvia Ana lå i vinteropplag her på begynnelsen av 2000-tallet, og så sent som i 2005 ble dokka brukt til å ta imot Fjord Champion etter at skipet havarerte og tok fyr utenfor Søgne.

De siste årene har dokka vært fylt med vann, og ifølge havneingeniør Svein-Inge Larsen er det i dag ikke mulig å tømme den. Utstyret som trengs for å få det til er enten fjernet eller så fungerer det ikke.

Ulykken

I dokka I Kristiansand skjedde også Sørlandets verste arbeidsulykke. I november 1970 lå motortankeren Pollo til reparasjon i dokka.

På formiddagen 5. november gikk alarmen i Kristiansand. CO2-gass-anlegget, som var ment til å slokke branner, ble utløst ved et uhell. 12 arbeidere ble kvalt og 50 såret, noen av dem da de falt ned fra store høyder i bevisstløs tilstand.

"Det hersket fullstendig kaos i Kristiansand" skrev NTB etter at alarmen hadde gått.

Nytt kjøremønster

Dokka er 11 meter dyp, 30 meter bred og 210 meter lang. Det trengs rundt 80.000 kubikkmeter stein for å fylle den.

— Det er egentlig ikke spesielt mye. Vi fylte 425000 kubikkmeter stein utenfor Kolsdalen, så det er kun en femtedel av dette, sier Svein-Inge Larsen.

Å fylle dokka er en viktig del av jobben med å effektivisere ferjehavna. Når dokka er fylt, skal det lages nye kjøremønstre ut fra ferjene og bygges ny tollgarasje. Her skal bilene passere to parallelle filer.

Ferjehavna blir sju dekar større. Målet er å halvere tiden det tar å kjøre ut fra danskebåten.