KRISTIANSAND: De første lastebillastene med stein kommer trolig i slutten av juni. Transporten vil holde på til et en gang utpå høsten.
— Jeg synes selvfølgelig det hadde vært en fordel å legge et lokk over, slik at den kunne bli tatt i bruk senere om vi skulle få bruk for det. Men jeg har forståelse for at det blir for dyrt, sier tidligere havnedirektør Odd A. Salvesen.
Han sitter nå i Kristiansand bystyre for Pensjonistpartiet og i en interpellasjon spurte han om det ikke var mulig å unngå å fylle igjen dokka, men heller dekke den til.
Det har ikke Kristiansand havn råd til. De har budsjettert med at det vil koste 35 millioner å fylle dokka og opparbeide ny ferjekai.
Historie
Det er en viktig del av Kristiansands industrihistorie som nå blir ferjekai. Dokka var en gang del av Kristiansand Mekaniske Verksted (KMV) og ble sprengt ut i 1959 – 60. Fra 1855 -1990 bygde KMV 237 skip.
I 1990 gikk KMV konkurs og Kristiansand havn overtok dokka.
Men dokka var fremdeles i bruk. Silvia Ana lå i vinteropplag her på begynnelsen av 2000-tallet, og så sent som i 2005 ble dokka brukt til å ta imot Fjord Champion etter at skipet havarerte og tok fyr utenfor Søgne.
De siste årene har dokka vært fylt med vann, og ifølge havneingeniør Svein-Inge Larsen er det i dag ikke mulig å tømme den. Utstyret som trengs for å få det til er enten fjernet eller så fungerer det ikke.
Ulykken
I dokka I Kristiansand skjedde også Sørlandets verste arbeidsulykke. I november 1970 lå motortankeren Pollo til reparasjon i dokka.
På formiddagen 5. november gikk alarmen i Kristiansand. CO2-gass-anlegget, som var ment til å slokke branner, ble utløst ved et uhell. 12 arbeidere ble kvalt og 50 såret, noen av dem da de falt ned fra store høyder i bevisstløs tilstand.
"Det hersket fullstendig kaos i Kristiansand" skrev NTB etter at alarmen hadde gått.
Nytt kjøremønster
Dokka er 11 meter dyp, 30 meter bred og 210 meter lang. Det trengs rundt 80.000 kubikkmeter stein for å fylle den.
— Det er egentlig ikke spesielt mye. Vi fylte 425000 kubikkmeter stein utenfor Kolsdalen, så det er kun en femtedel av dette, sier Svein-Inge Larsen.
Å fylle dokka er en viktig del av jobben med å effektivisere ferjehavna. Når dokka er fylt, skal det lages nye kjøremønstre ut fra ferjene og bygges ny tollgarasje. Her skal bilene passere to parallelle filer.
Ferjehavna blir sju dekar større. Målet er å halvere tiden det tar å kjøre ut fra danskebåten.