KRISTIANSAND: Derimot streiker ni av 12 som arbeider med innkreving og regnskap.

Dette fører til at antall kontroller ved grensen, som Kristiansand havn, opprettholdes og er som normalt. Ved en langvarig streik kan streiken blant tollerne føre til at næringslivet kan oppleve problemer ved innførsel av varer.

— Størst effekt får streiken i forhold til at vi ikke har folk til å følge opp jobben med å få inn penger og kan komme i en situasjon der store restanser blir utestående, sier regiondirektør i Sør-Norge tollregion, Thorleif Andreassen.

Og det er mye penger det er snakk om. I løpet av ett år krever tollregionen inn 30 milliarder kroner. Tollregionen har hovedbase i Kristiansand og omfatter Agder, Buskerud, Telemark og Vestfold.

— Vi har en ordning for næringslivskunder med tollkreditt. De kan få problemer når det er behov for å fornye disse, for det har vi ikke folk til å håndtere. Selv om vi er i streik, kan man bruke speditører og agenter for å omgå dette. Det vil fortsatt være mulighet til å betale kontant, sier Andreassen.

— Så kort fortalt kan man slå fast at konsekvensen av streiken innenfor tollsektoren er større for staten enn for kundene?

— Ja, slik kan man kort oppsummere streiken, fastslår Andreassen.