KRISTIANSAND: — Vi fikk en alarm om at et brannapparat hadde blitt fjernet i Baneheitunnelen. Når vi får en slik alarm, har vi prosedyrer på at vi skal stenge tunnelen. Vi har ikke kameraovervåkning i tunnelen og kan ikke se hva som virkelig har skjedd, forklarer Svein Roger Dahlen, trafikkoperatør ved Veitrafikksentralen, til Fædrelandsvennen.

Klokken 13.55 torsdag gikk alarmen i Baneheitunnelen. Dermed stengte Statens vegvesen for trafikk i vestgående løp. Bommen i utgangen av Oddernestunnelen ble senket. Det samme ble bommen ved påkjørselen til E 18, like ved brannstasjonen. Stengningen førte til kø helt fra Varoddbroa på E 18, samt fra Vennesla, Lund og gjennom sentrum.

Først rett før klokka 15 ble veien åpnet igjen.

Brannapparat trolig ikke fjernet

Alarmen som gikk i tunnelen indikerte at noen hadde fjernet et brannapparat, men trolig har ikke dette skjedd.

— Vi prøvde å ringe brannvesenet, men vi fikk ikke kontakt. Etter noen minutter forsvant alarmen fra alarmlista, sier Dahlen.

- Hva betyr det?

— Det betyr nok at det har vært en teknisk feil. Hvis apparatet hadde vært fjernet, hadde ikke alarmen forsvunnet fra alarmlista. Det kan forekomme at vi får noen feil på systemet, svarer trafikkoperatøren.

Operatør Atle Ramsdal ved 110-sentralen i Agder opplyser at brannvesenet aldri var ute og sjekket i tunnelen.

— Vi ble bare en telefon til informasjon, og de opplyste at stengningen ikke var til hinder for oss, sier han.

Elektriker sto fast i kø

Dermed forsøkte Statens vegvesen å heve bommene igjen.

— Men så hadde vi en teknisk feil på to bommer. Akkurat hva slags feil det var, vet jeg ikke. De ville i alle fall ikke respondere. Det hender at bommene ikke vil gå opp igjen, sier Dahlen, som forteller at veivesenet så ringte til elektriker.

— De reiste ut med én gang, sier Dahlen.

- Politiet opplyste at elektrikeren ble stående i kø?

— Ja, han ringte hit og sa at han ble stående i kø. Det er sånt som kan skje i forbindelse med ulykker, og som også utrykningskjøretøyer har problemer med. Jeg vet ikke hvor mye han ble hindret, men jeg tror ikke det var mange minuttene, sier Dahlen.

- Sikkerheten i førersetet

Vel fremme fikk elektrikeren sjekket styreskapet i tunnelen, og fikk hevet bommene. Ved 15-tiden startet køen å løse seg opp.

Svein Roger Dahlen mener Statens vegvesen handlet korrekt i saken.

— Vi må følge de prosedyrene vi har. Vi kan ikke ta sjanser. Konsekvensene her hadde vært mye mer alvorlige hvis det hadde vært en brann, og vi ikke hadde stengt, sier Dahlen.

— Det er bedre at vi stenger én gang for mye. Vi må ha sikkerheten i førersetet, sier Dahlen.