KRISTIANSAND: — Det er jo meningsløst å spare den lille flekken med vei, sier Svein Frustøl.

— Men Nasjonal Transportplan er jo i første omgang kun et forslag, så jeg håper politikerne tar til vettet. Vi lever ennå i håpet, fortsetter han.

Frustøl er daglig leder for maskinentreprenøren Frustøl as, som har hovedbase på Mjåvann industriområde. Daglig går åtte av Frustøls vogntog i skytteltrafikk mellom bedriften og pukkverket på Mjåvann og ulike destinasjoner i landsdelen. Årlig frakter vogntogene 120.000 tonn masse fra pukkverket.

— I stedet for å bruke 20 minutter fra Songdalen til et oppdrag i Ytre Vågsbygd, kan man risikere å stå i kø i en time i rushtida. Det kan jo fort koste en ekstra tusenlapp, sier han.

Møter en time før

Vi møter Frustøl og Tom Arne Aamodt ved E 39 ved Fidjebakken i Kristiansand. Aamodt er eier av Mur i Sør, som har tilhold i Søgne. Firmaet hans disponerer 25 biler, som ruller rundt for oppdrag på Sørlandet.

— Våre ansatte må møte på jobb klokka seks hvis de skal rekke et oppdrag i Kristiansand klokka sju, på grunn av rushet, påpeker Aamodt.

- Bare et forslag

Køene er i ferd med å bygge seg opp i ettermiddagsrushet fredag, når vi møter de to bedriftslederne. Forslaget til Nasjonal Transportplan (NTP) er presentert, og det begynner å bli klart at strekningen Breimyrkrysset-Songdalen ikke får firefelts vei.

— Hvis man setter seg i bilen i Portugal, kjører til Danmark og klapper til kai med Superspeed i Kristiansand, er vi det eneste landet som ikke har firefelts hovedveier. Vi er et av verdens rikeste land, men har noen av de dårligste veiene, mener Frustøl.

— Bilistene kan jo ikke kjøre ut av Kristiansand og inn i en flaskehals på E 39. Jeg tror rett og slett at politikerne nå har gjort en feil i NTP, som nok blir rettet opp i neste omgang, sier Aamodt.