AGDER: Fædrelandsvennen har fått tilgang til deler av Nasjonal Transportplan.

Den viser at det i siste seksårsperiode, altså mellom 2017 og 2023 skal bygges ny vei fra Søgne til Lyngdal til 7,5 milliarder kroner.

Hele prosjektet omfatter bygging av om lag 28 kilometer firefelts vei vestover til Vigeland og om lag 8,5 kilometer tofelts vei med forbikjøringsfelt og midtrekkverk fram til Oftedal. Hele strekningen bygges ut i ny veitrasé og vil korte inn E39 med vel fem kilometer. Prosjektet vil bli gjennomført i flere utbyggingsetapper med Livold – Fardal (1,5 kilometer) som første etappe.

Køene står mellom Kristiansand og Søgne. Her er det mer diffust når problemene løses. I Ntp heter det at Gartnerløkka til Breimyrkrysset (lyskrysset på Hellemyr) skal bygges ut i siste seksårsperiode. Det vil si mellom 2017 og 2023, men det står ingenting om hva som skal skje mellom Hellemyr og Søgne.— Jeg vet ikke hvilke opplysninger fvn har fått, men jeg kan like godt kommentere når dere likevel har dette: Dette er en gledens dag for landsdelen. Vi har fått gjennomslag for samtlige vegprosjekt vi har arbeidet intenst med i halvannet år. Dette er et historisk samferdselsløft, både i landsdelen og landet for øvrig, sier leder i Vest-Agder Ap, Linda Verdal, og fortsetter:

— Jeg vil understreke at for Vest-Agder AP har vårt arbeid det siste halvannet året IKKE dreid seg om kommende valgkamp. Å få veiprosjektene på plass har utelukkende handlet om bedre trafikksikkerhet, gode vilkår for næringsutvikling, utvikling av distriktene samt et mer tilgjengelig arbeidsliv, sier hun.

Andre nyheter for Vest-Agder i NTP er disse:

Ny Varoddbro bygges mellom 2017 og 2023. I samme periode skal det prioriteres å finne midler til ny Kjevik-vei.

Sørlandsbanen står det lite om, men det skal satses på krysningsspor som øker muligheten for flere godstog.

Ny utelandsterminal skal stå ferdig på Kjevik i 2016. I tillegg får Kristiansand mulighet til store belønningsmidler i forhold til kollektivtrafikk.