FARSUND: — Det var nok verre tilstander før, særlig under makrellfisket, da båtene lå og drev over lengre tid, tror skipper Jarl Pedersen ombord på redningsskøyta «Ægir».

Statistikken fra Sjøfartsdirektoratet de siste ti årene viser at kun åtte grunnstøtinger langs agderkysten skyldes at mannskapet sovner på jobb.

På Agder er det kun fiskebåter som bekler statistikken.

På landsbasis er tallet 140 uhell og ulykker over ti år , og mørketallene mistenkes å være store.

- Riktige tall

Pedersen har lang fartstid som redningsskøyteskipper, og tror ikke det er snakk om store mørketall på Agder.

— Nei, og det handler om flere ting. For det første tar de fleste fiskere døgnhvilen sin på land, og de har ordnede arbeidsforhold.Han mener derfor tallene fra direktoratet ikke kan være langt fra virkeligheten.

— I de aller fleste tilfeller holder skipper seg våken ombord på en fiskebåt i våre dager, sier han, og friskmelder yrkesgruppen.

Åpent farvann

Pedersen tror derimot det kunne vært annerledes dersom statistikken hadde strukket seg lenger tilbake i tid, da både arbeidspresset var høyere og trafikken større.

— Det er ikke så mye skipstrafikk lenger, heller, sier han.

Dernest tror han det er en god forklaring på at ingen slike ulykker med lasteskip har inntruffet på Agder:

- Det er noe med forholdene langs kysten. De større lasteskipene går som regel langt fra land, i motsetning til på vestlandet, der trafikken oftere må søke innaskjærs, sier Pedersen.

Detektor

Pedersen nevner en teknisk nyvinning som kan ha vært med på å holde ulykkesstatistikken nede.

- På de litt større fiskebåtene har de gjerne bevegelsesdetektor og en alarm koblet til denne, som går av dersom båten har ligget stille over lengre tid, forklarer han.

Dermed skvetter uheldige, sovnede styrmenn opp av "vekkerklokka" før båten rekker å klatre opp på et skjær.

Først på stedet

Informasjonssjef Ernst Larsen i redningsselskapet har ingen lignende statistikk å henvise til, og kan vanskelig kommentere tallene fra direktoratet.

Redningsskøytene er ofte først på ulykkessstedet, og da er det andre faktorer som rangerer høyere når ulykken er ute.

- Det er rederne selv som rapporterer årsaken, og vi befatter oss ikke med skyldspørsmål. Vi fokuserer på å tilby hjelp, sier han.

— Vi fører statistikk over mye rart, men ikke over om skippere sovner bak roret og grunnstøter, sier informasjonssjefen.