KRISTIANSAND: — Ja, men ikke på varer det er kampanjepris på, bekrefter konserndirektør Helge Otto Mathisen i Color Line.
Kampanje
Får du tårer i øynene og sommerfugler i magen når du ser prisene i taxfree-butikken på ferja?
Hva sier du når tyskeren foran deg i køa får 20 prosent rabatt på alt - fordi han er tysk?
— Dette er første gang vi har registrert spørsmål rundt dette, skriver konserndirektør Mathisen i en epost. Han ønsker ikke å bli intervjuet av Fædrelandsvennen om dette, men besvarer avisens spørsmål på epost.
— I det aktuelle tilfelletharvi en kupong kampanje mot det tyske marked i sommer for å sikre at de opplever gode priser på vei til Norge, skriver Mathisen.
Markedsføring
Mathisen skriver at årsaken rabetten, er at Eurokrisen og en meget sterk norsk krone gjør at færre turister ønsker å reise til Norge og enda flere er skeptiske til å handle.Color Line mener en kampanje med kuponger før de reiser vil kunne endre på dette.
— Color Line har derfor økt markedsføringen og laget pakkepriser ofte i samarbeid med destinasjoner i Norge for å sikre flereutenlandske turister. I tillegg harvi denne kupongkampanje for å motivere flere utenlandske gjester til å reise. Forøvrig tror vi også reiselivsnæringen på land bør tenke fleksibilitet i prisene i den situasjonen vi tår overfor med økonomisk vanskelige tider for andre i Europa og en sterk, norsk krone, skriver Mathisen.
Tilbud til nordmenn
Color Line har ikke lansert tilsvarende kupong-system til sine trofaste kunder på Sørlandet. Men konserndirektøren påpeker at Color Line også har tilbud til norske kunder.
— Vi har ingen faste kupongsystemer eller rabattordninger utover Color Club & Truckers Club, hvor medlemmerfår 10prosent på alle kampanjevarer, skriver han.
— Er det riktig at dere har økt prisene i Taxfree-butikken med ti prosent i år?
— Color Line har hatt moderateprisøkninger. Unntaket er tobakk hvor prisøkningen er drevet avleverandørene og ikke av oss, skriver konserndirektøren for kommunikasjon og samfunnskontakt.