KRISTIANSAND: — Ja, men ikke på varer det er kampanjepris på, bekrefter konserndirektør Helge Otto Mathisen i Color Line.

Kampanje

Får du tårer i øynene og sommerfugler i magen når du ser prisene i taxfree-butikken på ferja?

Hva sier du når tyskeren foran deg i køa får 20 prosent rabatt på alt - fordi han er tysk?

— Dette er første gang vi har registrert spørsmål rundt dette, skriver konserndirektør Mathisen i en epost. Han ønsker ikke å bli intervjuet av Fædrelandsvennen om dette, men besvarer avisens spørsmål på epost.

— I det aktuelle tilfelletharvi en kupong kampanje mot det tyske marked i sommer for å sikre at de opplever gode priser på vei til Norge, skriver Mathisen.

Markedsføring

RABATT TIL TYSKERE: Color Line gir 20 prosent rabatt i taxfree-butikken til tyske reisende.

Mathisen skriver at årsaken rabetten, er at Eurokrisen og en meget sterk norsk krone gjør at færre turister ønsker å reise til Norge og enda flere er skeptiske til å handle.Color Line mener en kampanje med kuponger før de reiser vil kunne endre på dette.

— Color Line har derfor økt markedsføringen og laget pakkepriser ofte i samarbeid med destinasjoner i Norge for å sikre flereutenlandske turister. I tillegg harvi denne kupongkampanje for å motivere flere utenlandske gjester til å reise. Forøvrig tror vi også reiselivsnæringen på land bør tenke fleksibilitet i prisene i den situasjonen vi tår overfor med økonomisk vanskelige tider for andre i Europa og en sterk, norsk krone, skriver Mathisen.

Tilbud til nordmenn

Color Line har ikke lansert tilsvarende kupong-system til sine trofaste kunder på Sørlandet. Men konserndirektøren påpeker at Color Line også har tilbud til norske kunder.

— Vi har ingen faste kupongsystemer eller rabattordninger utover Color Club & Truckers Club, hvor medlemmerfår 10prosent på alle kampanjevarer, skriver han.

— Er det riktig at dere har økt prisene i Taxfree-butikken med ti prosent i år?

— Color Line har hatt moderateprisøkninger. Unntaket er tobakk hvor prisøkningen er drevet avleverandørene og ikke av oss, skriver konserndirektøren for kommunikasjon og samfunnskontakt.