VENNESLA: Vennesla kommune må avklare adkomsten til den nye bydelen Venneslaheia. Politikerne har tidligere vraket Erkleivvegen og ment at tunnel til Ålefjærvegen er løsningen.

Tunnel via Ålefjærvegen har en merkostnad på 50 millioner kroner.

Nå har både Statens vegvesen og Jernbaneverket uttalt seg negativt til tunnelløsningen.

— Nå blir det en sak til politisk behandling, men veivesenet og Jernbaneverket har gitt et nokså entydig råd om å droppe tunnel. De har gitt et viktig signal i det videre arbeidet, sier plansjef Eivind Mauland i Vennesla.

— Hvor tungt veier uttalelsene deres i en så stor og viktig sak for Vennesla?

— Det er sentrale aktører som har signalisert dette. Uttalelsene til veivesenet og Jernbaneverket må tillegges stor vekt, mener han.

— Hva er alternativet til tunnel via Ålefjærvegen og til Venneslaheia?

— Det er relativt åpent. Blir det tunnel, får vi helt sikkert innsigelser til planen. Da vil det bli mekling, eventuelt sendes saken til departementet som treffer et vedtak.

— Er Erkleivvegen aktuell som hovedadkomst igjen?

— Det vet jeg ikke før etter en politisk behandling. Alle veialternativer inn til Venneslaheia vil få konsekvenser for noen, mener Eivind Mauland.

— Vil administrasjon i kommunen nå gå mot tunnel?

— Det har jeg ingen formening om nå. Det må til politisk behandling først, sier plansjefen.