MANDAL: — Det er slett ikke naivt å tro at det ikke hjelper å få noe slikt inn en kommuneplan. Voksne må skjønne hvor alvorlig dette er. Særlig skolen har et ansvar, sier Karina Lundevold (17), Dennis Pedersen (16), Alexander Sommerseth (19) og Stine Stensager (17).

De har deltatt i arbeidet med å gi sitt bidrag til kommuneplanen for Mandal 2014-2018. Til sammen er 325 unge mellom 11 og 20 år spurt hva som er viktig i deres hverdag og hva kommunen kan gjøre for å gjøre levevilkårene bedre for dem.

Svært mange av innspillene handler om hvordan de unge har det psykisk. Det går tydelig fram at mange har det tidvis vanskelig, både i forhold til sine medelever på skolen, men også i forhold til voksne. Det handler også om forholdet til lærere. Det står å lese at noen føler lærere sier ting barna opplever som ren mobbing.

— Men det er ikke bare på skolen. Mandal, som sikkert mange andre steder, preges av ryktespredning og baksnakking, sier de fire.

Konfronterer

Blant disse er det spesielt Alexander som har fått føle rykter om seg selv på grunn av noe andre har gjort. - På grunn av slike rykter har jeg opplevd at folk har vært skeptiske til meg. Det er frustrerende, sier han.

Hans måte å takle det på er enten å ignorere baksnakkingen eller å konfrontere vedkommende som sprer slikt dersom ryktet er alvorlig nok.

Ungdommene ber om at man tar denne formen for mobbing mer på alvor. - De voksne må forstå at mange unge har det vondt på grunn av baksnakking. Vi må bli flinkere til å rose og skryte av hverandre, sier de.

Ansvar på lærerne

De er dessuten klare på at skolen har et stort ansvar for å demme opp mot ryktespredning. - Lærerne må invitere oss til å snakke om problemet. Snakk om følelser er helt fraværende på skolen, spesielt på ungdomsskolen og videregående, sier de fire.

Også ryktespredning og mobbing på nettet er noe de mener det må snakkes mer om. - Jeg har selv lest på nettet hvor lett folk skriver svært sårende ting om andre. Dersom lærerne lot oss få snakke om hvordan slikt føles, ville alle bli mer klar over hvor sårende nettmobbing er, sier Stine.

De påpeker at det er på skolen de tilbringer mest tid, og at det er her problematikken derfor må opp.

Mange innspiller

Innspillene fra barn og unge i Mandal til kommuneplanen inneholder selvsagt også mange andre punkter. Her er noen:

  • Informasjon om hva som skjer i kommunen må komme på skolene for å nå alle

  • Sette av tid i klassene til elevrådssaker

  • Alle på ungdomsskolen må få hver sin PC

  • Ønske om åpen kafé i Mandalshallen

  • Savner åpne, uformelle arrangementer i byen som for eksempel konserter

  • Mer fokus i skolene om snus, røyk og rus for å forebygge bruk av disse

  • Flere sykkelstativ, bedre feiing og brøyting av sykkelstiene

  • Ungdomsklubben InClub bør være ha mer åpningstid og flere aktiviteter

  • Barnevernet må bli mer synlig

Ordføreren: - Kjempeviktig

Ordfører Tore Askildsen roser jobben flere hundre barn og unge i Mandal har gjort for å komme med innspill til kommuneplanen, ikke minst innspillene for å få redusert rykter og mobbing.

— Det har vært jobbet aktivt i skolene med prosjektet "Respekt" over flere år, men arbeidet mot mobbing foregår kontinuerlig, sier Askildsen.

Han påpeker dessuten at hver og en av de voksne er rollefigurer for den oppvoksende generasjonen. - Vi har alle et ansvar i hvordan vi snakker og oppfører oss overfor andre, og at dette er med på å påvirke barna, sier han.

Askildsen sier at innspillene fra de unge er kjempeviktig. - Både bystyret og kommuneadministrasjonen tar dette på veldig alvor, og sørger for at dette resulterer i konkrete vedtak som settes ut i livet, sier han.