KRISTIANSAND: Onsdag skal formannskapet i Kristiansand igjen uttale seg om ny E 39 til Stavanger, mellom Søgne og Ålgård.

I sin opprinnelige beregning hadde Statens Vegvesen regnet feil med 11,1 milliarder kroner, som tilsvarte en merkostnad på 43 prosent.

Ny tvil

I Fædrelandsvennen tirsdag sa samferdselssjef Vidar Ose i Vest-Agder fylkeskommune at de nye beregningene til veivesenet også måtte være feil. Han pekte blant annet på at det virket unaturlig at en firefelts motorvei skal koste dobbelt så mye som å bygge en vei med midtdeler.— Jeg tror beregningene for å bygge vei med midtrekkverk er for lave, og beregningene for firefelts vei er for høye, sier han.

Ubrukelige beregninger

— Disse beregningene er helt ubrukelige. Som ansvarlige politikere kan vi rett og slett ikke ta hensyn til dem, sier Utsogn.

— Tallene ser helt absurd ut, utbryter Utsogn oppgitt.

— Det oppleves også veldig spesielt å se at alle utbedringsalternativene for E 39 vurderes som samfunnsøkonomisk ulønnsomme. De er kommet fram til at en ny og god vei ikke gagner samfunnet. Det er også en indikator på at forutsetningene i beregningene er feil, sier Utsogn.

Uavhengig vurdering

Nå krever han at det for ettertiden hyres inn uavhengige eksperter som kan lage beregninger politikerne kan forholde seg til.

— Alle som ser tallene forstår at det ligger politiske føringer bak. Disse beregningene er ikke gjort på objektivt grunnlag. Det er ikke veivesenet som gjør feil. Det er forutsetningene som legges inn i modellene som er feil, sier Utsogn.

— Nå skal det tas beslutninger om hvilke veiprosjekter som skal med i Nasjonal Transportplan for de neste fire årene. Avgjørelsene tas ut fra de økonomiske beregningene som ikke har rot i virkeligheten. Vi kan ikke sitte stille å se på dette, sier Utsogn.

— Jeg mener vi må bruke eksterne, uavhengige spesialister på disse tingene, som også kan vurdere tredjeparts-kostnader som alle andre land i Europa bruker. Det vil si at de også beregner kostnadene som næringslivet og samfunnet har ved at ny vei ikke blir bygget.

Må få fram plan

— Det viktigste nå er at vi i første omgang får gjennom at det skal utarbeides en plan for en firefelts vei. Det koster ikke mye mer enn å planlegge for to felt. Det må med i Nasjonal Transportplan. Så må vi slåss for å få gjennom bevilgningene til selve veibyggingen senere. Først er det viktig at det ikke planlegges for en tofelts vei, sier Utsogn, som ikke tror det vil være mulig å få fram riktig pris før reelle planer ligger på bordet med trassé-valg, kurvatur og andre kostnadsdrivende faktorer.

— Men i utgangspunktet mener jeg at pris ikke har betydning. For dette er et nasjonalt infrastrukturprosjekt med nasjonal betydning og virkning. Her må vi bygge for fremtiden. Låser vi oss til tofelt, tar det 20-30 år før vi kan få utvidet den, sier Utsogn.