I første omgang er det snakk om en bankgaranti, i anledning at fullriggeren skal på verft i april.

— Bevilgning

— I realiteten kan store deler av garantien bli en bevilgning, hvis de ikke får inn annen finansiering, opplyser varaordfører Jørgen Kristiansen til fvn.no.

Den 85 år gamle damen må som mange jevnaldrende inn for å få flikket litt på skroget. Etter en omfattende sjekk er det funnet betydelige korrosjonsskader samt stor slitasje på deler av det tekniske og maskinelle utstyr, samt banjer, pentry og bysse.

I dag holder «Sørlandet» høyeste klasse i Det Norske Veritas og har alle nødvendige sertifikater for «world wide trade». For å opprettholde klassifiseringen og kunne fortsette som seilskute i sin originalstand etter 1925-klassifisering, ligger rehabiliteringsbehovet på 37,5 millioner kroner.

- I minste laget

Politikerne mener fullriggerens inntekter er i minste laget.

— Da den tidligere var skoleskip, var det inntektsgrunnlag så det holdty. Det burde jobbes mer kreativt, mener gruppeleder Hans Otto Lund (H).

Hvis næringslivet bidrar med midler, vil beløpet bli trukket fra garantien. Varaordføreren mener det burde vært gjort en offensiv i forkant.

— Når alt nå er fullfinansiert, er det ikke like lett å få andre til å bidra, frykter Kristiansen.

Det jobbes med å få Vest-Agder fylkeskommune til å ta halve bankgarantien, men dette er ennå ikke avklart.