VENNESLA: — Vi kan ikke se på dette som trist. Vi må heller glede oss over alt båten har betydd i de årene vi har hatt det. Nye krav og nytt regelverk gjør det umulig å fortsette, sier Arne Bang.

Men han er enig i at situasjonen er vemodig. De siste 30 årene har båten vært brukt i undervisningen ved Vennesla ungdomsskole, og alle nye elever har blitt ønsket velkommen til skolen med en seiltur. Utekontakten og barnevernet har også brukt den mye. En periode var "Liberty" eget valgfag på ungdomsskolen.

Den tidligere rektoren ved Vennesla ungdomsskole har i alle år vært primus motor for "Liberty". Det var Arne Barn som fant den halvveis nedsunket ei i vik i Randesund i 1982. I alle år siden har han vært skipper, leder i stiftelsen og vaktmester for båten, også nå som han er pensjonist.

Grillet i gatene

— Jeg hørte om kraftige ungdomsopptøyer på radioen mens jeg var ute og seilte. Venneslaungdom knuste ruter i sentrum og grillet i gatene. Samtidig så jeg den gamle båten ligge i ei vik. Slik fikk jeg ideen, forteller Bang.

Jon Lilletun ble med, og via arbeidsmarkedspenger ble båten satt i stand. Vanskeligsstilt ungdom jobbet i tre år med å reparere skuta.

— Nå er det krav om større mannskap, alle ansvarlige om bord må ta dyre sertifikater og båten må årlig på slipp. Vi kan ikke belaste dette skolebudsjettet, sier Bang.

Stiftelsen Libery ber derfor i et brev til kommunestyret om at politikerne nå tar en formell avgjørelse i saken

Bør gis vekk

— Båten ble reparert for statlige midler, og vi har via utleie greid å holde økonomien i orden. Kommunen har ikke brukt mer enn 60.000 kroner på de 30 årene, sier Bang.

Han mener derfor kommunen godt kan gi båten til et godt formål, til noen som vil sikre båten og ta vare på den.

Liberty ble bygget i Høllen i 1936. En flekkerøyfamilie hadde den som levebrød til langt inn i 50-årene.

Flere nyheter fra Vennesla på fvn.no/vennesla