KRISTIANSAND: Antonsen kom med salven mot Agder-strategien under Naturvernforbundets store togkonferanse i Kristiansand i går. I en paneldebatt pekte han på at det for eksempel er for liten trafikk vest for Vigeland mot Ålgård til å forsvare å bygge fire felt nå.

— Vårt løp inn mot NTP har så langt ikke vært godt, og svært ensidig rettet mot vei, sa Antonsen. Han pekte på at NHO Agder sier rett ut at man kan ikke snakke mye om tog, for det vil ødelegge for vei. Antonsen liker heler ikke at den offentlige satsingen inn mot transportplanen kalles veiaksjonen.

— I dag blir man uglesett om man sier noe annet enn at firefelts veier er ok. Vest for Vigeland er det i dag liten årsdøgnstrafikk. Ingen kan med troverdighet si at firefetls vei der er prekært, sa Antonsen, som mente vi nå må tørre å ha en kunnskapsbasert debatt om samferdsel i landsdelen.

Rogaland tviler

Antonsen er ikke alene om å gå bort fra kravet om at det må bygges fire felt mellom Vigeland og Ålgård. På den store togkonferansen, med nesten 100 til stede, kom det også fram at sentrale krefter i Rogaland fylke prioriterer E 39 nord for Stavanger, den såkalte Rogfast-forbindelsen i tunnel under Boknafjorden mot Haugesund, før E 39 sør for fylket.

— Skal vi vinne kampen om samferdselsbevilgningene i nasjonal sammenheng, må vi være på offensiven. Vi har gjennom høyhastighetsutredningen og midler til å prosjektere sammenslåing av Sørlandsbanen og Vestfolbanen i NTP fått en gavepakke, sa Antonsen. - Vår landsdel signaliserer at vi ikke er klare til å ta imot denne muligheten.

Sammenkobling

På togkonferansen var det mange som pekte på den muligheten landsdelen nå har gjennom mulighet for å få bygget den såkalte Grenlandsbanen, og ikke minst at høyhastighetsprosjektet forteller at Sørvestbanen (Oslo-Tønsberg-Skien-Kristiansand-Stavanger) vil være mest lønnsom å bygge ut først.

— Vi må løfte blikket og bygge ut for fremtiden, sa Peter Gitmark (H), som også satt i panelet. Han mente at en framtidig jernbane må bygges ut med en hastighet opp mot 250 kilometer i timen, og ikke 330 kilometer, som er langt vanskeligere og dyrere.

Gavepakke

— Vi må nå jobbe for å få bygget sammenkoblingen av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen mellom Brokelandsheia og Porsgrunn, sa Thore Westermoen, leder av Jernbaneforum Sør, og også paneldeltaker.

— Denne muligheten er en gavepakke til Sørlandet, og det grepet alene vil forkorte reisetiden mellom Oslo-regionen og Sørlandet med en time. Westermoen mener det er viktig at det gjøres grep på Sørlandsbanen før den forvitrer og etter hvert forsvinner.