MANDAL: — Jeg er utrolig lettet og glad for at våre innspill ble hørt i denne saken, sier Hans Arthur Frigstad, styreleder i Nedre Hålandsheia Velforening.

Han og rundt 1700 innbyggere, like nord for Mandal, fikk omtrent sjokk da veivesenet for noen måneder siden la fram sine forslag til nye E 39 gjennom Mandal. Av veivesenets ni forslag, var fem av korridorene lagt rett gjennom flere store byggefelt, blant annet ved Østre Skogsfjord. Forslaget ville delt flere store tettbygde felt i to.

— Vi som bor her i Linegralia og Nedre Håland fikk omtrent sjokk da vi så de første forslagene. Vi kunne ikke sitte og se på at en ny firefeltsvei, med en bredde på 220 meter, ble lagt i et område med så mange barnefamilier. Derfor engasjerte vi oss, sier Frigstad.

Tre forslag: Her er de nye forslagene til E-39 gjennom Mandal. De nye korridorene er plassert betydelig lenger inn i landet, enn de første ni forslagene fra veivesenet.

Forslagene førte til en storm av protester. Nedre Hålandsheia Vel, Frøysland Vel, Furutoppen Vel, Østre Skogsfjord Vel, Solhøgda Vel, Hesland Grendeutvalg og Buøya Vel skrev klagebrev til kommunen hvor de la fram sitt syn i saken. Den siste tiden har planleggere i veivesenet vært i møter med lokale politikere i Søgne, Mandal og Lindesnes for å gå gjennom forslagene for E-39 Lindelia-Livold. Onsdag denne uka presenterte ordfører Tore Askildsen og planutvalgsleder Harald Øyslebø tre helt nye valg for hvor motorveien skal gå gjennom Mandal. De mener begge at disse tre forslagene vil bli svært sentrale når veien skal avgjøres i løpet av høsten 2013. ## Mer tunnel

— Den store utfordringen når man skal lage ny motorvei er å komme seg unna de store boligfeltene. Vi mener at vi har klart det med de nye forslagene, og at de mest kontroversielle alternativene nå er lagt i tunnel. Vi har tatt hensyn til klagene fra velforeningene, forteller Askildsen.

Han mener også at de nye forslagene er langt mer kostbare.

— Både på blå og grønn linje er det rundt fire kilometer med tunneler. Det er den største endringen som er gjort, og tunneler er to-tre ganger så dyrt å bygge og åtte ganger så dyrt å vedlikeholde, sier ordføreren.

Nå oppfordrer Askildsen lokalbefolkningen til å komme med sine synspunkter på de tre nye forslagene til vei. Det skal også settes opp folkemøter i juni. På Frøysland og Ime, 13. og 17. juni. Ordføreren oppfordrer lokalbefolkningen til å komme med sine synspunkter.