Jeg satt på en café med mobiltelefonen min og hadde akkurat reflektert over følgende: På denne reisen hadde jeg overhodet ikke benyttet meg av den vanlige utrustningen. Verken reisehåndbok, guide eller kart lå i veska. Årsak: Alt er tilgjenglig på mobiltelefonen.

Jeg hadde funnet frem til en hyggelig café ved hjelp av telefonens kart-tjeneste, og satt og leste dagens papirutgave av fvn (på mobilen) da eposten fra min far tikket inn.

Eivind-Ljøstad-mon

Han hadde tatt en teknologisk innersving på meg, og det lot han ikke gå upåaktet hen.Men først litt om hva dette spesialbilaget skal handle om. Det er fem uker siden Fædrelandsvennen lanserte sin nye abonnements-modell, og i løpet av disse ukene har vi møtt en overveldende respons. Jeg har nå jobbet i mediebransjen i 25 år, men aldri opplevd noe som likner på disse fem ukene. Mye ros, mye ris og mye nysgjerrighet har preget tilbakemeldingene.

Responsen gjør meg glad og ydmyk, den viser et stort engasjement for Fædrelandsvennen. Og den understreker hvor viktig det blir for oss å lytte til dere lesere når vi skal utvikle mediehuset videre.

– Nå må du sørge for at de som har blitt digitale abonnenter er fornøyd, sa en redaktørkollega til meg noen dager etter at vi lanserte Nye Fædrelandsvennen.

Det er nettopp dette som er vårt hovedfokus nå. Vi må lage godt innhold og sørge for at teknikken fungerer som den skal. Vi vet at noen abonnenter har møtt på noen tekniske problemer, og vi vet at mange abonnenter ennå ikke har tatt i bruk alle mulighetene det nye abonnementet gir. Derfor har vi laget dette bilaget, og håper innholdet vil gi deg en bedre innsikt i hva vi nå faktisk tilbyr, og en god bruksanvisning til hvordan du får mest mulig ut av abonnementet ditt.

Denne uken lanserer Tønsberg Blad og Drammens Tidende sine nye abonnementsmodeller, som bekrefter tendensen med at flere mediehus vil røre på seg i tiden som kommer. Vi i Fædrelandsvennen har valgt vår modell, men den må utvikles videre. Teknologien endrer seg raskt og vi som lever av å lage journalistikk er opptatt av å nå best mulig ut med innholdet vårt.

Vi tror på et abonnement der papiravisen fortsatt skal ha en dominerende kraft som vårt redigerte produkt satt sammen av døgnets viktigste nyheter, i kombinasjon med nett og mobil der vi kan tilby deg fortløpende oppdateringer av nyhetsbildet.Over 50 prosent av våre abonnenter har tatt i bruk vårt digitale abonnement, og mange har koblet til sine familiemedlemmer i husstanden. Vi har også opplevd en hyggelig pågang av nye abonnenter som nå synes Fædrelandsvennens totale tilbud er mer attraktiv enn det var tidligere.

For oss er dette en bekreftelse på at vi har begynt med noe riktig og viktig. Vi har innsett at vi må tilpasse oss nye lesevaner

og ta i bruk den teknologien som er tilgjengelig. Det er det nye Fædrelandsvennen handler om. At du som abonnent skal få tilgang til alt vårt innhold over alt og kunne lese oss når det passer deg.

Vi håper dette bilaget hjelper deg til å få enda mer ut av ditt abonnement på Fvn, og kanskje er vi snart tilgjengelig også på tv-skjermen din. Akkurat i det vi er i ferd med å venne oss til smart-telefoner, kommer nemlig smart-tv til å bli den neste store tingen.

Det er det min far har skjønt, og derfor sendte han meg altså følgende e-post: ”Ja, nå er det blitt slik at det er de eldre som går foran. Denne mailen er sendt fra mitt nye smart-tv. Så nå kan du bare sitte der.”