AGDER: — Vi får flere hundre henvendelser om disse e-postene daglig. Skandiabanken har stort sett vært skånet for disse mailene, men nå blir også vi rammet, sier Johnny Anderson, informasjonssjef i Skandiabanken, til Fædrelandsvennen.
Mandag fikk Fædrelandsvennen tilgang til e-posten, som er avbildet helt øverst i artikkelen:
"Vi har nylig fastslått at forskjellige datamaskiner har forsøkt å logge inn på din Skandiabanken konto. Flere passord feil plasserer automatisk kontoen på vent. Vi trenger nå å re-bekrefte kontoinformasjonen din til oss. Hvis dette ikke er fullført innen 25 februar 2013, vil vi bli tvunget til å suspendere kontoen din på ubestemt tid", står det i mailen.
Avsenderen er angivelig Skandiabanken, men det hele er en bløff.
Ifølge Skandiabanken har mengden av slike mailer eskalert de siste ukene.
Truer med å stenge kontoen
Det trues med at bankkunden mister tilgangen til kontoen sin hvis ikke vedkommende klikker på ei lenke.
— Lenka kan enten være bærer av virus, som infiserer datamaskinen, eller så kommer man til ei nettside der man blir bedt om å oppgi kortnummeret sitt. Banker vil aldri spørre om slik informasjon via mail, sier Anderson, som advarer mot å trykke på lenka.
— Unngå å trykke på lenka og slett mailen, oppfordrer han.
Flere varianter
Ifølge Anderson florerer det en rekke ulike varianter av denne typen e-post.
— Den florerer i fire-fem varianter. Dette er vindel, der svindlerne forsøker å fiske ut opplysninger fra kundene våre. Det er et klassisk fenomen, som de siste ukene har økt i intensitet.
- Har dere kunder som har blitt offer for den siste svindelbølgen?
— Jeg kjenner ikke til konkrete tilfeller, men jeg vet at kunder i andre banker har blitt svindlet.
Gjelder også bankkunder i andre banker
Andersen tror at antall svindelmail som er sendt ut de siste ukene er betydelig.
— Siden vi får flere hundre henvendelser om dette daglig, så er mailene tydeligvis sendt ut i tusentall. Men disse mailene har gått ut også til kunder i andre banker, sier Anderson, som kan opplyse om at mailene ikke er sendt fra Norge.
Et eget sikkerhetsteam i Skandiabanken arbeider med å stenge ned nettsidene, der kundene blir bedt om å oppgi kortnummeret sitt. Sikkerhetsteam samarbeides med flere sikkerhetsselskaper.