Ikke mindre enn 218 ølsorter fyller hyllemeter på hyllemeter i Ytre Vågsbygd, noe som etter alt å dømme er sørlandsrekord.

– Mitt inntrykk er at noen erstatter vin med nye ølsorter, sier butikksjef Jan Henrik Svendsen ved Meny Vågsbygd. Foto: Reidar Kollstad

— Vi merker økt etterspørsel etter forskjellig øl. Folk er interessert i nye smaker, og har lyst på ei ekstra flaske i tillegg til vanlig pils. Mitt inntrykk er at noen erstatter vin med nye ølsorter, gjerne til maten, sier butikksjef Jan Henrik Svendsen ved Meny Vågsbygd.Han har ryddet plass til tre hylleseksjoner med norsk og tre med utenlandsk øl, for det meste flaskeøl fra mikrobryggerier med litt mørkere farge og fyldigere smak.

Meny er blant kjedene som satser stort på spesialøl, men den observante kunde har lagt merke til at det har gått inflasjon i øletiketter i landsdelens matvareforretninger.

- Enorm interesse

Ifølge butikksjefen er det fortsatt Christianssands Bryggeri (CB) som står for det store volumet, han merker ingen nedgang i omsetning av vanlig pils.

Foreløpig er de mest kjente ølsortene hyppigst etterspurt, deriblant Nøgne Ø fra Grimstad.

— Noen av sortene står foreløpig urørt i hylla, men det er normalt når man får inn så mye nytt på én gang. Vi må nok være litt tålmodige før folk tør å prøve helt nye ting. Hvis man kun er vant til pils, tar det tid å bli vant til sterkere smaker, forklarer Jan Henrik Svendsen, og legger til at flere var innom før jul for å lage julekalender til sin kjære; bestående av 24 ølsorter.

Siste år ble det omsatt rundt 240 millioner liter øl i Norge, opp to prosent fra året før. Vi er i ferd med å bli en nasjon av ølhunder, og det brygges snart i hver krik og krok.

— Interessen for øl er helt enorm. Jeg sitter akkurat og lager statistikk, og mikrobryggeriene har økt volumet med 40 prosent i 2014. Vi har nå et 70-talls mikrobryggerier, som siste år passerte tre prosent av totalvolumet for øl, mens de står for nærmere 15 prosent av sysselsettingen. Dette utgjør mange lokale arbeidsplasser, opplyser direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen (Brod), bransjeorganisasjon med 70 medlemmer - både små og store bryggerier.

Heller øl enn brennevin

— Hva skyldes dette?

Disse to liters flaskene med Monty's ding dong (blå) og sunshine (gul) fra Wales er for spesielt interesserte. Foto: Reidar Kollstad

— Det er en kombinasjon av flere ting. Interessen for kortreist mat og tradisjonsmat er økende. Lokalprodusert øl og håndverksøl er en internasjonal trend som kom sent til Norge, 10-15 år senere enn i Danmark. De to-tre siste årene har det virkelig eksplodert, svarer Petter Nome.I fjor ble det brygget 970 ulike ølsorter i Norge, hvorav over 800 fra mikrobryggerier. Det største er Lervig i Stavanger, mens Nøgne Ø fra Grimstad er blant tre merker som følger like bak.

— Dette må vel gå på bekostning av tradisjonelle bryggerier?

— Nå ser det ut som øl er blitt såpass trendy at store bryggerier også tjener på det, mens vin stagnerer og salget av brennevin går tilbake. Det som er interessant alkoholpolitisk er at jo at folk dermed velger svakere drikker, påpeker Brod-direktøren overfor Fædrelandsvennen.

Han konstaterer også at hjemmebrygging av øl er en sterkt voksende hobby, uten at det ser ut til å ramme bryggerienes omsetning.

CB liker utviklingen

Fjellbryggeriet holder til i Åmotsdal i Øvre Telemark. Foto: Reidar Kollstad

Christianssands Bryggeri (CB) rammes ikke av mikrobryggerienes fremgang.— Antall liter er såpass lite at vi ikke merker det på våre markedsandeler. Tvert imot er det positivt med økt interesse for øl. Før var det bare vin opp og i mente, med omtale i alle spalter. Både jeg og mine sjefer i Bergen er enige om at denne økte interessen bare er positiv for oss, sier fabrikksjef Øystein Føreland ved CB, som inngår i konsernet Hansa Borg Bryggerier.

Samtidig poengterer han at konsernet har direkte fortjeneste på utviklingen, ettersom de i desember 2013 kjøpte 54,44 prosent av aksjene i fremgangsrike Nøgne Ø fra Grimstad. De eier også Waldemars i Bergen, og distribuerer Ægir fra Flåm.

— Vi er ikke fullt så glade i det utenlandske ølet, medgir CB-sjefen.

Han karakteriserer 2014 som et meget godt år for konsernet, mens CB-pilsen solgte litt over det budsjetterte. Det betyr noe over 10 millioner liter, hvorav stadig mer selges på boks.