Fra venstre: Paul Pettersen, kranfører, båtfører og mekaniker (potet) i Kristiansand Havn, Roald Endresen, trafikkinspektør og prosjektleder for den nye havnebåten, Aasmund Torvik, daglig leder for Lextor Marin AS, og Ian Couling, som blant annet jobber som kranfører i havna. Foto: Tormod Flem Vegge
Den nye havnebåten er 14 meter lang og fem meter bred. Foto: Tormod Flem Vegge
Havnebåten Molly er bygget på et trimaran-skrog. Tre skrog er satt sammen til ett, noe som gjør at båten har stor bæreevne og stabilitet. Foto: Tormod Flem Vegge
Mollys skrog møter for første gang hav fra Sørlandet, etter vellykket lossing fra skipet MS Kristian With. Foto: Tormod Flem Vegge
Roald Endresen, trafikkinspektør og prosjektleder for den nye havnebåten, er strålende fornøyd med den nye havnebåten. Han tok på seg rollen som kaptein fredag. Foto: Tormod Flem Vegge
Molly kan benyttes til en rekke oppgaver i Kristiansand Havn, blant annet som patruljebåt, fortøyningsbåt og oljeberedskapsbåt. I tillegg er den sterk nok til å fungere som isbryter. Foto: Tormod Flem Vegge
Havnearbeidere observerer at den nye havnebåten er på vei inn i havna.
Ian Couling, som blant annet jobber som kranfører i Kristiansand havn, tester titonns-krana på havnebåten. Fullriggeren Sørlandet ligger til venstre i bildet. Foto: Tormod Flem Vegge
Ian Couling viser fram en av havnebåtens to motorer. De to motorene har hver 220 hestekrefter. Molly kan komme opp i en fart på rundt 12 knop. Foto: Tormod Flem Vegge
Ian Couling og Aasmund Torvik kikkert bort på den gamle havnebåten Savn, som ble bygget i 1969. Nå tar Molly over for denne båten. Foto: Tormod Flem Vegge
Molly har en prislapp på 3,9 millioner kroner. Foto: Tormod Flem Vegge
Mathias Bernander, kommunikasjon og samfunnskontakt i Kristiansand Havn, foreviger trafikkinspektør Roald Endresen (til venstre) og havnedirektør Halvard Aglen på Molly. Foto: Tormod Flem Vegge
Ansatte i Kristiansand Havn blir med på en liten prøvetur i den nye havnebåten. De ventet spent på båten da den ankom Fiskebrygga i Kristiansand. Foto: Tormod Flem Vegge

Se bildeserie øverst i artikkelen!

— Nå har båten kommet til sin hjemmehavn. Det føles bra. Vi har ventet på dette en stund, påpeker Roald Endresen, trafikkinspektør og prosjektleder for den nye havnebåten.

Fra venstre: Paul Pettersen, kranfører, båtfører og mekaniker (potet) i Kristiansand Havn, Roald Endresen, trafikkinspektør og prosjektleder for den nye havnebåten, Aasmund Torvik, daglig leder for Lextor Marin AS, og Ian Couling, som blant annet jobber som kranfører i havna. Foto: Tormod Flem Vegge

Ansatte fra Kristiansand Havn fulgte spent med da den nye havnebåten ble losset fra skipet MS Kristian With, ved Elkem Solar i Vågsbygd fredag formiddag.

Operasjonen gikk knirkefritt, og under ei skinnende blank vårsol kunne Roald Endresen starte opp det nye vidunderet på 12,5 tonn, og med det ta Kristiansand Havn inn i en ny og mer moderne epoke.

Trimaran

Båten er 14 meter lang og fem meter bred. Under metallpanseret befinner det seg to Sabb Iveco-motorer, hver med 220 hestekrefter. Maksfarten er rundt 12 knop.

— Den er bygget på et såkalt trimaran-skrog. Tre skrog er satt sammen til ett, noe som medfører at båten har stor bæreevne og stabilitet. På en katamaran er det to skrog. På denne båten er det også et senterskrog, forklarer Aasmund Torvik, daglig leder for Lextor Marin AS.

Den nye havnebåten er 14 meter lang og fem meter bred. Foto: Tormod Flem Vegge

— Skroget og det meste av utstyret er bygget i Norge, poengterer han.

Båtbyggeriet er lokalisert i Fosnavåg, som ligger sør for Ålesund. Fredag var Torvik med på å sjøsette sin 16. båt.

— Det er like spennende hver gang, det å se om alt fungerer, smiler vestlendingen, som tidligere har levert liknende båter til bruk i blant annet oppdrettsindustrien.

Vaktoppdrag og isbryting

Roald Endresen har sittet i en prosjektgruppe sammen med flere andre fra Kristiansand Havn. Gruppen spesifiserte hvilke behov båten skulle dekke.

— Båten skal blant annet brukes til vaktoppdrag. I fjor sommer, da sikkerhetssituasjonen i Norge ble skjerpet, patruljerte vi med båt i havna. Den skal brukes som fortøyningsbåt og til å sette opp fartsskilt i skjærgården. Hvis det skjer et utslipp av olje i sjøen, kan fartøyet benyttes i forbindelse med utlegging av lenser, forteller han.

Trimaranens skrog er forsterket på en slik måte at båten også kan brukes som «isbryter», til å bryte opp is i havna.

Havnebåten Molly er bygget på et trimaran-skrog. Tre skrog er satt sammen til ett, noe som gjør at båten har stor bæreevne og stabilitet. Foto: Tormod Flem Vegge

Erstatter tre båter

Multibåten, som har kostet 3,9 millioner kroner, erstatter tre andre havnebåter, blant annet båten Savn. Savn har vært i Kristiansand Havns eie i over 30 år, ble bygget i 1969 og har fungert som arbeidsbåt. Den nye båten har fått navnet Molly. Navnet ble til i en intern navnekonkurranse.

Ian Couling, som blant annet jobber som kranfører i Kristiansand havn, tester titonns-krana på havnebåten. Fullriggeren Sørlandet ligger til venstre i bildet. Foto: Tormod Flem Vegge

— Hun heter Molly, men er ikke døpt ennå. Det må vi få ordnet opp i, sier Roald Endresen.

- Hvorfor ble hun kalt akkurat Molly?

— Pieder Ro bodde i en gammel båt som hette Molly, forteller Paul Pettersen, kranfører, båtfører og mekaniker i Kristiansand Havn.

- Strålende

Havnedirektør Halvard Aglen er godt fornøyd med det nye vidunderet. Han tok imot Molly da hun la til kai ved Fiskebrygga, der flere ansatte fra havna sto klare for å bli med på en prøvetur.

— Dette ser virkelig bra ut. Helt strålende. Dette er en skikkelig arbeidsbåt, som vil bli et viktig arbeidsredskap i havna, kommenterer direktøren.

Se bildeserie øverst i artikkelen!