Tidligere VG-journalist Oddleiv Moe, som dekket samtlige OL mellom 1994 og 2006, blir Fædrelandsvennens faste OL-blogger. Gjennom hele mesterskapet skal han levere sine skråblikk, sett fra go'stolen i Vennesla.

Det eneste som er definitivt sikkert – at TV2 vil få kjeft fordi kanalen sender reklame. OL sendes for første gang utelukkende på en kommersiell kanal. Det har satt følelsene i sving.

oddleiv moe.jpg Foto: Torstein Øen

Skeptikerne frykter "The worst OL ever". De mest ekstreme av slaget maler fanden på veggen: "Emil Hegle Svendsen står på siste avgjørende skyting. Så kommer reklame — Drillos vidunderapparat som gir bedre blodsirkulasjon".OL er et nasjonalt anliggende. NRK har vist OL siden verden var i svart/hvitt. Nå skal TV2 ivareta "nasjonalarven" – dette blir som sjokkmeldingen som nylig ramlet inn - at Joika nå kommer i pose etter 54 år på boks. Noe helt nytt.

OL blir TV2s syretest. Folket forventer Gull og "Ja, vi elsker". Kanalen må levere – maks – i 17 dager.

Prestasjonsangsten i kanalen er garantert skyhøy. Jeg tror til og med Davy Wathne, den sjarmerende storkjeftede frontfiguren i TV2-sporten, som i lystig lag hevder at han ikke har sett på NRK siden Perry Mason gikk som Detektimen (tidlig på 60-tallet), skjelver en smule i de korte beina.

Dette sportens orakel skal være såkalt anker for skiskyting og langrenn.

Usakligheten blir en smule "over the top" når det i leserinnlegg påstås at det er en hån mot skisporten å slippe til en bergenser. Da skal det skytes inn at den samme Davy vant et langrenn i Fana i 1962 i klassen gutter 1950 – i klassisk stil! Tiden var 8,43 minutter og det var fem mann i klassen, om det har noen interesse...

TV2 vil fra første stavtak bli sammenliknet med fasiten (NRK). Derfor tror jeg de er sultne på å prestere, og sultne ulver jager best. De har ikke råd til feilskjær. Kanalen gir seerne førsteprioritet. Alt annet er selvmord. Dessuten er TV2 laget toppet med det beste fra sporten og underholdningsavdelingen. Men helt klart. Dorthe Skappel fra kunstløpsarenaen blir spennende, selv om piruetter og dobbel Axel ikke har førstepri i vår stue.

Inntil 12 minutters reklamepause i timen. Det høres kanskje skremmende ut. For dem som er altetende og har blå swix og glider på maden ville et reklamefritt OL vært det perfekte. Men folk må ha lønn, og det kommer enten fra reklamekroner eller lisenskroner i denne business. At vi mister heseblesende uttalelser fra utøvere fulle av snørr, klister og kvae i "mix sone" rett etter innkomst blir å leve med.

Bjørndalen er bedre uten snørr...

Dessuten nytter det ikke å sutre over noe man ikke kan gjøre en dritt med. Gled deg heller over fantastisk idrett som nå skal rulle over skjermen.

Når jeg ikke går i kjelleren på grunn av reklamepausene skriver jeg nå også for min syke mor. Det blir garantert bøttevis med kaffe foran TV-skjermen og dermed følger toalettbesøk. I min alder kommer disse oftere og det tar sin tid. Spruten er ikke som den gang jeg kunne stå på straffesparkmerket på stadion og sende strålen over tverrliggeren.