Det norske håndverksbryggeriet Nøgne Ø får plass i hyllene til den britiske gigantkjeden Tesco. Det norske håndverksbryggeriet Nøgne Ø får plass i hyllene til den britiske gigantkjeden Tesco. Foto: LEFTERIS PITARAKIS / AP

Ølet Nøgne Ø kastet ut av Rema, tatt inn i Tesco i England

Mens Rema rydder i hyllene og kaster ut lokale ølprodusenter, får håndverksbrygget nye muligheter i en av verdens største matbutikker, Tesco.

– Det er ekstra hyggelig å få plass i store kjeder som Tesco når situasjonen er som den er i Rema, sier Sverre Orm Øverland i bryggeriet Nøgne Ø.

Han overtar som administrerende direktør i bryggeriet 1. mars.

Britiske Tesco, der det norske oljefondet eier 5,5 prosent av aksjene, er verdens tredje største detaljhandelsbedrift målt etter resultat og den femte største detaljhandelsselskapet målt etter omsetning. Verdens største er den amerikanske kjeden Walmart.

Bryggeriet som ligger idyllisk til ved Nidelva mellom Arendal og Grimstad, er ikke lenger å finne i Rema-butikkene i sørlandsbyene. I andre Rema-butikker har det ikke vært mulig å kjøpe ølet deres siden februar 2016.

– Vi håper jo vi får se ølet vårt igjen i Rema 1000, men i mellomtiden er det hyggelig at store kjeder i utlandet satser på mangfold og kvalitet, sier Øverland.

Øverland forteller at de i dag selger ølet sitt i 36 land og at 18 prosent av det de produserer går til utlandet.

– Nøgne Ø er Norges første og største håndverksbryggeri og er Norges mest prisbelønnede ølprodusent, sier han.

De to øltypene som har fått plass i hyllene i den britiske dagligvarekjeden Tesco.

De har tidligere fått hylleplass i den britiske kjeden Marks & Spencer, noe salgssjefen synes har vært veldig stas:

– Det har vært veldig gøy å kunne stikke innom disse butikkene når vi er i London og se vårt eget øl i hyllene, sier han fornøyd.

Det 15 år gamle bryggeriet omsatte for 53,4 millioner kroner i 2016 og hadde et resultatet på litt over 7,1 millioner kroner, en halvering fra året før. Nøgne Ø eies 54,5 prosent av bryggeriet Hansa Borg.

– 2016 har absolutt vært et ok år. Vi har konsolidert og styrket virksomheten og er nå klar for å lansere flere øl en vi noen gang har gjort, sier Øverland.

I fjor flyttet de bryggverket fra gammelt til nytt bygg, og det medførte noe Øverland beskriver som «fire måneder kreativ nedetid». Dette skal de ta igjen i år.