LYNGDAL: — Vi kan ikke ofre liv og helse for at lastebilene skal komme fortere fram med varer og gods. Det er jo også tyngre kjøretøyer som har dominert ulykkesstatistikken langs Lenefjorden, sier fylkessekretær Liv Skare Falkum i Trygg Trafikk i Vest-Agder.

Hun viser også til at det ikke har vært ulykker med alvorlige personskader på strekningen etter at fartsgrensen ble satt ned fra 70 til 60 kilometer i timen.

- Arbeidsgivernes ansvar

UP-sjef Steven Hasseldal for Agder og Rogaland sier det er en klar sammenheng mellom fart og antall ulykker samt hvor alvorlig utfall disse får for de involverte.

Les også: Vil ha høyere fart på dødsveien

— Det er håpløst å bruke kjøre- og hviletidsbestemmelser som argument for å sette opp fartsgrensene. Det er arbeidsgivernes ansvar å sørge for å organisere transportoppdragene i henhold til disse, sier Steven Hasseldal.

Heller ikke nestleder i Landsforeningen for trafikkskadde i Vest-Agder, Marianne Skeie, har sans for lastebilnæringen som tar til orde for høyere fartsgrenser på ulykkesutsatte strekninger.

- Forkastelig

Olav B. Løland i Agder Veitransport mener det er helt forkastelig med 60-sone langs Lenefjorden. Han beskylder UP for ikke å vite hva de snakker om når de ivrer for å sette ned fartsgrensene på denne strekningen.

Fylkesleder Kjell N. Nilsen i Norges Lastebileier Forbund (NLF) sier at det på grunn av alle 60-sonene i dag tar lengre tid å kjøre en lastebil fra Stavanger til Oslo enn i 1985, dersom alle fartsgrensene skal holdes.