Kollisjon på Vesterveien

KRISTIANSAND: — Det har jo vært vesentlig færre uhell langs denne veibiten de siste månedene, sier distriktssjef i Statens Vegvesen, Johan Mjaaland.

Han innrømmer at det sank litt i ham da han hørte om dagens uhell.

— Etter at vi satte opp kraftig skilting med advarsel om ulykkesstrekning, kan det se ut som det har hatt en virkning, sier Mjaaland. Han ønsker å vente med flere tiltak inntil videre.

— Vi ønsker å få mer erfaring med hvordan dette virker, så vi vil følge med hvordan det fungerer med eksisterende løsning enda en periode, sier han.

Forbauset

Distriktssjef for Lastebileierforbundet i Agder og Rogaland, Karl Strandvik, er oppgitt over manglende handlekraft fra vegmyndighetene, og synes Vegvesenets holdning er tafatt.

— Det forbauser oss at det ikke iverksettes drastiske tiltak for å få ned disse ulykkene. Må det en dødsulykke til før det skjer noe? sier Strandvik. Han mener hele veisystemet, der bilister fra E 18 ledes inn i venstre fil og må skifte til høyre fil for å følge E 39-skilting, er antikvarisk.

Mønsteret for de fleste av ulykkene er tungtransport som runder svingen, skifter til høyre fil, og dermed fanges personbiler i lastebilens blindsone.

Kommersielle hensyn

  • Det kan se ut som om hensynet til bensinstasjonen veier så tungt, at politikere og vegvesen ikke vil gjøre noe med veien, sier Svein Jarl Kilberg i Gjensidige forsikring. Sammen med Strandvik sitter han i Tungbilforum i Vest-Agder, sammen med representater for Lastebileierforbundet, fagforeninger, UP, biltilsynet og andre organisasjoner som berøres av tungtransport og veispørsmål.

— Statoil er jo selvsagt ikke interessert i å miste inntekten de får fra E 18-bilister som raskt må skifte fil for å kjøre innom, men her må trafikksikkerheten være det viktigste, ikke kommersielle interesser.

Han tror det er langt flere uhell langs denne strekningen enn det Vegvesenet og media får med seg.

  • Den største tabben er vel at bensinstasjonen ble bygget i sin tid, sier han.

Han får støtte fra Strandvik i Lastebileierforbundet:

  • Vi lurer jo på om det er hensynet til Statoil som teller.

Ny vei

  • Vi har jobbet med denne saken i to år nå. Det er forsøkt med store speil på gangbrua, Lastebileierforbundet har trykket opp klistremerker med "Du er i min blindsone" som settes på bilene, det er satt opp varselskilt før svingen, men det eneste som vil hjelpe er å gjøre om veien, tror Kilberg.

Han vedgår at han egentlig aldri hadde noen tro på skiltene som ble satt opp.

  • Norske sjåfører er dårlige til å ta hensyn til tungtransport, det er ingen kultur for å slippe inn nyttekjøretøyer, sier Kilberg.

Han frykter liv vil gå tapt før det skjer noe med den farlige veistrekningen.

— Det er ingen annen løsning enn å bygge ny vei, men det koster vel for mye penger.