KRISTIANSAND: — Det har jo vært vesentlig færre uhell langs denne veibiten de siste månedene, sier distriktssjef i Statens Vegvesen, Johan Mjaaland.
Han innrømmer at det sank litt i ham da han hørte om dagens uhell.
— Etter at vi satte opp kraftig skilting med advarsel om ulykkesstrekning, kan det se ut som det har hatt en virkning, sier Mjaaland. Han ønsker å vente med flere tiltak inntil videre.
— Vi ønsker å få mer erfaring med hvordan dette virker, så vi vil følge med hvordan det fungerer med eksisterende løsning enda en periode, sier han.
Forbauset
Distriktssjef for Lastebileierforbundet i Agder og Rogaland, Karl Strandvik, er oppgitt over manglende handlekraft fra vegmyndighetene, og synes Vegvesenets holdning er tafatt.
— Det forbauser oss at det ikke iverksettes drastiske tiltak for å få ned disse ulykkene. Må det en dødsulykke til før det skjer noe? sier Strandvik. Han mener hele veisystemet, der bilister fra E 18 ledes inn i venstre fil og må skifte til høyre fil for å følge E 39-skilting, er antikvarisk.
Mønsteret for de fleste av ulykkene er tungtransport som runder svingen, skifter til høyre fil, og dermed fanges personbiler i lastebilens blindsone.
Kommersielle hensyn
Det kan se ut som om hensynet til bensinstasjonen veier så tungt, at politikere og vegvesen ikke vil gjøre noe med veien, sier Svein Jarl Kilberg i Gjensidige forsikring. Sammen med Strandvik sitter han i Tungbilforum i Vest-Agder, sammen med representater for Lastebileierforbundet, fagforeninger, UP, biltilsynet og andre organisasjoner som berøres av tungtransport og veispørsmål.
— Statoil er jo selvsagt ikke interessert i å miste inntekten de får fra E 18-bilister som raskt må skifte fil for å kjøre innom, men her må trafikksikkerheten være det viktigste, ikke kommersielle interesser.
Han tror det er langt flere uhell langs denne strekningen enn det Vegvesenet og media får med seg.
Den største tabben er vel at bensinstasjonen ble bygget i sin tid, sier han.
Han får støtte fra Strandvik i Lastebileierforbundet:
Vi lurer jo på om det er hensynet til Statoil som teller.
Ny vei
Vi har jobbet med denne saken i to år nå. Det er forsøkt med store speil på gangbrua, Lastebileierforbundet har trykket opp klistremerker med "Du er i min blindsone" som settes på bilene, det er satt opp varselskilt før svingen, men det eneste som vil hjelpe er å gjøre om veien, tror Kilberg.
Han vedgår at han egentlig aldri hadde noen tro på skiltene som ble satt opp.
Norske sjåfører er dårlige til å ta hensyn til tungtransport, det er ingen kultur for å slippe inn nyttekjøretøyer, sier Kilberg.
Han frykter liv vil gå tapt før det skjer noe med den farlige veistrekningen.
— Det er ingen annen løsning enn å bygge ny vei, men det koster vel for mye penger.