Bare skallet av elbilen sto igjen etter en kort og intens brann på Slettheia i Kristiansand 10. juni 2016. Foto: Steinar Vindsland
Jan Ivar Engebretsen i NAF er bekymret for farene med elbil som har vært i kollisjon. Foto: NAF

— Det er skremmende at vi vet så lite om dette, som kan skade både redningspersonell og sivile mennesker ved ulykker, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i Norges automobilforbund (NAF).Sammen med søsterorganisasjoner i hele Europa har NAF henvendt seg til alle produsentene av elbiler, for å få informasjon om hva man skal og ikke skal gjøre på et ulykkessted. Informasjonen som fins er mangelfull og til dels sprikende.

Ekstrem varme

9. juni klarte en kristiansands-mann med nød og neppe å redde sin to år gamle datter ut av sin elbil, en Reva 2009-modell. Fra han kjente røyklukt fra batteriet til hele bilen sto i full fyr på Slettheia i Kristiansand, tok det knapt et minutt, slik han opplevde det.

— Jeg tør ikke tenke på hva som kunne skjedd om røykutviklingen hadde skjedd inne i en tunnel hvor jeg ikke kunne kjøre rett ut til siden og stoppe, sier faren til Fædrelandsvennen.

Livsfarlig

Det er batteriet som er den største utfordringen. Det kan bli skadet under lading, det kan bli skadet av støt eller kollisjon eller ved dårlig vedlikehold som fører til at celler går i stykker.

Spenningen er så høy at det vil være livsfarlig om et ubeskyttet menneske får full dose mot våt hud. I et notat fra sjefingeniør i Enhet for elektriske anlegg, Jostein Ween Grav i Direktoratet for samfunssikkerhet og beredskap (DSB) gjengitt på hjemmesiden til norske brannfolk,Brannmannen.no, står det at man må bruke spesialvotter som tåler 1000 volt om man skal kutte ledninger.

Forsiktighet

Sjefingeniør i Enhet for elektriske anlegg, Jostein Ween Grav i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap sier det må utvises forsiktighet med elbiler i ulykker. Foto: DSB

— Advarsel om at bilen kan være spenningsførende er et naturlig føre var-tiltak inntil bilen har vært undersøkt nærmere for skader. Brannvesenet har for eksempel varmesøkende kamera og kan undersøke om batteriet er stabilt. Store skader kan tilsi at batteriet har kontakt med bakken og fare for strømførende deler. Da må det utvises forsiktighet og gjerne foretas en kontrollmåling først, sier Ween Grav. Han advarer også folk mot å stå foran eller bak en elbil som har kollidert, på grunn av kortslutninger kan den plutselig begynne å kjøre.

Redd for liv

— Ulykker med elbiler er så nytt og uprøvd at jeg er redd for liv og helse både for helsearbeidere og sivile personer som er først på ulykkesstedet, fordi de ikke har kunnskap nok om hva man skal gjøre, sier professor i akuttmedisin ved Universitetet i Tromsø, Knut Fredriksen og sier det er vanskelig å utarbeide prosedyrer fordi informasjonen er mangelfull og sprikende.

Kjempeproblem

Nyttårsaften 2016 brant en Tesla helt opp ved Brokelandsheia i Aust-Agder. Tesla fraktet bilen til USA for å gjøre grundige undersøkelser. Foto: www.iGjerstad.no

— Dette er et kjempeproblem for redningsmannskaper verden over, sier Gunstein Kallhovd som er leder for krimteknisk avdeling i Agder politidistrikt. Han tror svært få elbileiere og vanlige folk er klar over de spesielle farene som fins i elbiler. Og han trekker fram episoden med Teslaen som brant opp på Brokelandsheia i Aust-Agder nyttårsaften i år:- Det er ikke uten grunn at Tesla valgte å frakte bilen helt over til USA. Dette med varmgang og elbiler er et stort problem, sier Kallhovd.

Han forteller at politiet ikke har foretatt tekniske undersøkelser av bilen som brant på Slettheia:

— Vi foretar ikke undersøkelser av elbiler med mindre det er mistanke om kriminelle forhold. Årsaken er at batteriet kan være strømførende selv etter en slik brann, og politiet må eventuelt ha hjelp av representanter for produsent eller andre for å sikre at ikke etterforskerne skades av strømstøt.

Bekymret

Også lege ved ambulansetjenesten ved Sørlandet sykehus, Leif Erik Fjellet, er bekymret:

— Som regel vil det være ambulansepersonell som først kommer til en ulykke. Dersom det er mennesker i elbilen, må vi vente til brannvesenet kommer før vi kan gjøre noe, sier Fjellet. Han sier utfordringen er at det ikke er noen internasjonal standard for disse bilene, at alle er konstruert forskjellig.

Underbrannmester Jarle Danielsen er bekymret for sikkerheten til redningspersonell og vanlige folk som kommer til en trafikkulykke med elbil. Foto: Reidar Kollstad

Underbrannmester Jarle Danielsen i Kristiansand og omegn brannvesen avdeling Søgne er også bekymret.— For oss fra brannvesenet kan brann i elbiler være vanskelige å slukke siden vi ikke kommer til med vann inne i batteriet. Derfor må vi ha med tankbil på slike hendelser for vi kan regne med å kjøle batteriet i opp til 90 minutter. Det beste for oss er hvis bilen står greit og ikke det er fare for at brannen sprer seg til omgivelsene, så er det beste å la bilen brenne ut, sier Danielsen.

Brann sprer seg

Han ber folk som får brann i elbilen om å prøve å sørge for at den ikke blir etterlatt i nærheten av bygninger. Varmeutviklingen er så enorm at flammene kan spre seg til bebyggelse.

Giftige gasser er et annet problem, ifølge NAF. Dersom det går varmgang i batteriet, begynner isolasjon rundt ledninger å smelte, og det samme gjør de delene av karosseriet som ikke er laget av metall.

— Redningsmannskaper må bruke masker for å hindre forgiftning. Dersom sivile er på ulykkesstedet først, må de selvfølgelig gjøre alt de kan for å hjelpe og redde de som eventuelt sitter fast. men det er svært viktig at de holder pusten slik at de ikke får gassene i seg, sier Engebretsen i NAF.

Livsfarlig

Tesla Norge har lagt ut detaljerte instrukser på sine hjemmesider om hvordan deres biler skal håndteres ved ulykker.

Disse viser at det er livsfarlig om man får støt, og at biler som brenner skal behandles som om alle deler av bilen er strømførende. Og det er også forskjell på hvordan Teslas forskjellige modeller skal behandles.

Even Sandvold Roland,kommunikasjonssjef i Tesla Norge, sier dette:

— Tesla setter sikkerheten først i alt vi gjør. Vi har også forpliktet oss til å hjelpe brannvesenet og utrykningspersonell med å trygt håndtere nødssituasjoner som involverer våre kjøretøy, selv om slike situasjoner er svært sjeldne. Derfor ligger detaljerte veiledninger fritt tilgjengelig på nettsidene våre.

Han vil imidlertid ikke redegjøre for hvilke forskjeller det er i konstruksjonen på de forskjellige Tesla-modellene og heller ikke komme med råd til vanlige folk som er først ankomne på ulykkesstedet.

Her er Teslas advarsler til redningspersonell:

ADVARSEL: Bruk alltid egnede verktøy, som f.eks. en hydraulisk redningssaks, og bruk alltid egnet personlig verneutstyr når du kutter i Model S. Hvis du ikke følger disse instruksjonene, kan det føre til alvorlig skade eller dødsfall.

ADVARSEL: Uansett hvilken deaktiveringsprosedyre du velger, SKAL DU ALLTID ANTA AT ALLE HØYSPENNINGSKOMPONENTER ER STRØMFØRENDE. Kutting, klemming eller berøring av høyspenningskomponenter kan føre til alvorlig personskade eller dødsfall.

ADVARSEL: Etter deaktivering trenger høyspenningskretsen to minutter til å tømme seg.

ADVARSEL: SRS-kontrollenheten (Supplementary Restraint System) har en ekstra strømkontakt med en utladingstid på cirka ti sekunder. Ikke berør SRS-kontrollenheten innen ti sekunder etter at en kollisjonspute eller strammer er utløst.

ADVARSEL: Håndtering av et nedsenket kjøretøy uten egnet personlig verneutstyr kan føre til alvorlige personskader eller dødsfall.

ADVARSEL: Hvis det brenner, skal hele kjøretøyet antas å være strømførende, og INGEN DELER MÅ BERØRES. Bruk alltid fullstendig personlig verneutstyr, inkludert selvforsynt åndedrettsvern (SCBA).

ADVARSEL: Kutt sløyfen for redningsmannskap på bagasjerommet foran dobbelt for å fjerne hele deler. Dette eliminerer risikoen for at kuttede ledninger kobles til igjen.

Nissan Norge opplyser dette:

— Vi har sendt ut omfattende informasjon om våre elbilmodeller - både Nissan LEAF og Nissan e-NV200 (varebil, 5-seter og 7-seter personbil) til både NAF, Viking, Falch, Statens Vegvesen og Direktoratet for Samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). De har meddelt videre til ulike instanser - der blant annet DSB bekrefter at de har videreformidlet til alle brannvesen i Norge, sier kommunikasjonsdirektør Marina Maneas Bakkum.

Anita Svanes, Informasjonssjef i Volkswagen skriver dette i en mail:

— Dersom airbag styreenheten registrerer et sammenstøt sendes et signal til styreenheten for høyvoltbatteriet, og kontaktorene inne i batteriet blir åpnet og det vil ikke lenger stå høyspenning ut på anlegget. Dersom en høyspenningskabel blir skadet, vil systemet registrere isolasjonsfeil og spenningen ut i fra batteriet vil bli brutt.

Informasjon om redningsarbeid på deres modeller, ligger her. Detaljert oversikt over hver enkelt elbilmodell er oversendt relevante redningsinstanser, opplyser Svanes.