KRISTIANSAND: — Vi har mottatt noen søknader allerede, forteller administrerede direktør, Ingvald Fardal, kun to dager etter at stillingsannonsen sto på trykk i Fædrelandsvennen.
— Ugyldig, må endres Både Kystverket og Fiskeri- og kystdepartementet har satt til side Kristiansand havn KFs krav om helårsdrift. Likevel kan det synes som om havna ikke har gitt opp kampen for å beholde det omstridte kravet. Havnas advokat skriver i et brev datert i juni at Kystverkets vedtak er ugyldig og må endres.- Det er ingen hemmelighet at vi er uenig i det vedtaket som er fattet, men vi forholder oss til det vedtaket som er gjort, sier fungerende havnedirektør Trond Sikveland til fvn.no.
I august skal havnedirektøren i Kristiansand på nytt møte Kystverket hvor agenda er "å avklare norske havners handlingrom".
Usikkert for søkere Til tross for denne usikkerheten, velger Fjord Line å søke etter linjedirektør.
— I juli fikk vi seilingstillatelse for sommeren 2010, men vi opplever at Kristiansand havn fortsatt jobber aktivt mot oss. Det skaper usikkerhet for 2011 og framover. For salgsarbeidet, og i en ansetteslseprosess er det selvfølgelig ugunstig, innrømmer Fardal.
I stillingsannonsen står det at den påtroppende linjedirektøren må "trives i rollen i å utfordre etablerte monopoler". Er dette et stikk til Color Line, Fardal?
- Utfordre monopolet - Det er den rollen vi har. I dag har vi tre prosent av passasjertrafikken mellom Norge og utlandet. Skal vi vokse så må vi utfordre de etablerte monopolene, sier Fardal.
Fjord Line håper å ha ny linjedirektør på jobb innen tre til fem måneder.
— Det vil nok ta oss tre måneder å ansette rett kandidat, i tillegg kommer eventuell oppsigelsetid fra nåværende jobb. Etter at nøkkelpersonen er ansatt, vil vi jobbe med å få på plass resten av organisasjonen, sier Fardal.
80 prosent dansker Ettersom Fjord Cat seilier med dansk flagg, anslår Fardal at det trolig vil være omkring 80 prosent dansk mannskap på linjen.
— Den resterende delen vil bestå av norsk og svensk mannskap, sier direktøren.
Salget mot neste sesong håper rederiet å komme i gang med om kort tid.
— Dersom vi kommer i gang 1. september, vil det være helt optimalt. 50 - 60 prosent av salget mot det utenlandske markedet skjer allerede før jul, sier Fardal.
Fjord Line har et mål om å oppnå omkring 20 prosent av passasjertrafikken mellom Kristiansand og Hirtshals.
— Da vil vi frakte omkring 250.000 gjester slik vi har gjort tidligere år med Fjord Cat, sier Fardal.