LILLESAND/GRIMSTAD: — Vi er blitt lovet en døgnhvileplass i forbindelse med det nye veianlegget. En slik plass er helt nødvendig for yrkessjåførene som har jobben sin mellom Stavanger og Oslo. For at de skal få overholdt kjøre- og hviletidsbestemmelsene må vi ha en skikkelig hvileplass som tilfredsstiller Statens Vegvesens egne krav. Dette har vegvesenet ikke klart å få til innenfor en totalramme på 3,5 milliarder.

Det sier Karl W. Strandvik, distriktssjef for Agder og Rogaland i lastebileierforbundet.

Kun 20 hvileplasser og tre toaletter for yrkessjåfører

I formiddag markerte lastebilfolket sin vrede ved å ”okkupere” den nye rasteplassen i Trolldalen, med både forståelse og støtte fra politihold. Motorveien åpner uten at det er bygget en døgnhvileplass som erstatning for det private alternativet ved servicestasjonen langs ”gamleveien” i Høvåg. En ny plass ved Storemyr i Lillesand åpner, etter det Strandvik har fått opplyst av Statens Vegvesen, først om omtrent et år – uten at dette er endelig bekreftet av vegvesenet.

— Vi tviler på dette, for det har vært så mye fram og tilbake. Så vidt jeg kjenner til, er anbudspapirene ennå ikke sendt ut. Så dette vil ta tid, sier Strandvik.

- Har brukt tre år

  • Lillesand kommune presset på for å få regulert inn og laget en plass for tre år siden. Og det måtte gå fort. Så har vegvesenet nå brukt tre år og er akkurat like langt! Det skjer ikke noen ting. Men kommer vi som kjører lastebil i skade for å kjøre for langt, blir vi bøtelagt. Da er de der! Vegvesenet har laget flotte planer, men de greier ikke å få bygget dette, sier en arg Joar Grødum, medlem av forbundsstyret.

— Statens Vegvesen eier tomta ved Storemyr sammen med Opplysningsvesenets fond, den norske kirkes eiendomsforvaltningsorgan. Jeg trodde at et slikt organ som representerer kirken, ville ta inn over seg et samfunnsansvar. Vi spør oss: Hvorfor har ikke representantene for dette fondet vært mer positive til å komme fram til en løsning? spør Strandvik.

Han legger til at han hadde et møte med eiendomsforvalter i vegvesenet Torbjørn Mykland før jul.

— Der fikk vi opplyst at saken var løst, tomten stilt til disposisjon, og det kunne bygges til våren. Etter tre uker kom det kontra, fordi forholdene ikke var avklart, sier Strandvik.