KRISTIANSAND: — Sjåfører er en mangelvare over hele Sørlandet. Vi skulle gjerne hatt flere, sier Reidar Retterholt, daglig leder for Agder Taxi til fvn.no.
Agder Taxi opplever i perioder mangel på sjåfører. Men likevel klarer selskapet vanligvis å avvikle trafikken uten forsinkelser, i følge Retterholt.
— Det er ikke lett å få tak i sjåfører som vil jobbe fulltid, det er noe lettere å skaffe deltidssjåfører, sier Vidar Wangen, styreformann i Taxi Sør.
Han bekrefter at det er perioder med lite sjåfører.
Vanskelig å rekruttere i oppgangstider
— Når det er oppgangstider er det vanskelig å få tak i taxisjåfører, sier Tor Johannessen, styreleder i Norges Taxiforbund.
Johannessen sier at det særlig er i det store byene det er vanskelig å rekruttere nok taxisjåfører. Han mener en av årsakene er at timelønnen blir for dårlig i forhold til arbeidstiden.
— Lange arbeidsdager for å få en rimelig lønn er nok en av årsakene, mener han.
— Hvilke problemer skaper sjåførmangelen?
— Tilbudet til publikum spesielt i helgene uteblir. Bilene blir stående fremfor å være i drift, sier Johannessen.
- Må jobbe mer
Konsekvensen av få taxisjåfører er at de som er igjen må jobbe mer.
– Det er mange som må jobbe mer enn de hadde tenkt. Hvis en sjåfør ønsker å jobbe 50 prosent, så ender det kanskje opp med at han jobber 100 prosent, sier Retterholt.
Han tror imidlertid at næringen vil få enda større problemer i fremtiden.
– Hvis vi ser 2-3 år frem i tid, så er det klart at vi kan få utfordringer med ikke å ha nok sjåfører. Jeg er sikker på at det blir et fremtidig problem.
– Gjør dere noen grep for å rekruttere sjåfører?
– Det er en utfordring, men vi må nok bruke flere kanaler, for eksempel ved å være mer aktive i forhold til NAV. Nå annonserer vi i Fædrelandsvennen, og så har vi taxikurs.