LILLESAND STUDEHEI— Det fremlagte forslaget til Nasjonal Transportplan er en tragedie for store deler av landet, sier Høyres fraksjonsleder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.I går befarte han nye E 18. Helleland mener OPS-modellen (Offentlig-Privat-Samarbeid) også bør brukes for en rask fullføring av motorveien vest for Kristiansand og øst for Arendal.- E 18 og E 39 bør være et sammenhengende utbyggingsprosjekt. Etter å ha sett E 18 anlegget her på Agder er jeg enda mer overbevist om at OPS er veien å gå. Det var fantastisk å se et veianlegg med en slik fremdrift, sier Trond Helleland.- Vi vil bruke dette OPS-prosjektet inn mot regjeringen for alt det er verdt, sier Øyvind Halleraker (H), som også befarte E 18 anlegget i går.Administrerende direktør i Agder OPS, Finn Aasmund Hobbesland, var vert og overbevist om at OPS-modellen kan redusere både byggekostnader og halvere byggetiden. LUNKEN.

— Regjeringen er lunken til OPS. Derfor er det viktig for oss å kunne overbevise regjeringspolitikerne om at dette er den riktige og mest fornuftige måten å bygge vei på i fremtiden, sier Helleland. Den sentrale høyrepolitikeren mener myndighetene bør kunne låne ut penger til billig rente for å få fart i veibyggingen over hele Norge. Bedre og sikrere veier er god samfunnsøkonomi, slår Helleland fast.- Når du kommer til finansdepartementet er det vanskelig å snakke om samfunnskostnader og samfunnsnytte. Mitt inntrykk er at det viktigste er hvor mange meter vei du får for pengene, sier Helleland. NÆRING.

— Vi er nødt til å finne andre finansielle løsninger, både for veiutbygging og vedlikehold. Vi kan ikke holde på med lappverk. Det vi trenger er forutsigbarhet, mener Øyvind Halleraker.- Veibygging er også god næringspolitikk, sier Elisabeth Røbekk Nørve (H).Nørve sitter i Stortingets næringskomité og var spesielt imponert over næringsutviklingen langs den nye motorveien mellom Grimstad og Kristiansand.Tekst: Helge Corneliussen helge.corneliussen@fvn.no - 38 11 35 75