MARNARDAL: Statens havarikommisjon for transport (SHT) har gransket det som beskrives som en alvorlig luftfartshendelse, og konkludert med at konsekvensene dersom helikopteret med tre personer om bord hadde kollidert med høyspentledningen kunne blitt fatale.

Det er avdekket flere feil og mangler i rutinene til Helitrans.

Helikopterselskapet hadde blant annet engasjert en freelance-flyger uten formell opplæring. Fartøysjefen fulgte heller ikke gjeldende bestemmelser og prosedyrer fullt ut.

Skrek advarsel

Helikopteret som var et fire-seters Robinson R44 var innleid for å gjøre en rutinemessig linjebefaring for et kraftselskap.

Den 43 år gamle piloten var med over 2300 timers bak spakene svært rutinert, men hadde minimal erfaring med linjebefaring.

Nestenulykken oppstod da helikopteret var på vei tilbake fra befaring av en linje.

I en fart av mellom 80 og 90 kilometer i timen kikket kjentmannen om bord tilfeldig opp og så plutselig at det var en kryssende høyspentlinje rett foran helikopteret. Han ropte "NED", og piloten hev seg på styrespakene.

Helikopteret svingte krapt til siden og klarte å passere under kraftlinjen uten å berøre verken ledninger eller bakken.

Traff tretopp

En halv time etter episoden med kraftlinja sneiet helikopteret borti en tretopp under inspisering av en ny kraftlinje. Helikopterets fart var da 30 kilometer i timen og det oppstod ingen materielle skader.

Helikopteret var den aktuelle dagen i luften i til sammen seks timer, men sto på bakken mens de om bord spiste lunsj. Fartøysjefen har til havarikommisjonen sagt at de med fordel også kunne tatt seg en pause på bakken om ettermiddagen.

Helikopterselskapet har overfor havarikommisjonen sagt at de etter denne hendelsen har innskjerpet rutinene for utvelgelse av personell til denne type oppdrag.

Havarikommisjonen mener det er prisverdig at episodene ble rapportert, slik at det kan høstes erfaring for å forebygge ulykker.