AGDER: Allerede før påske kan samferdselsministeren legge fram forslag til Nasjonal Transportplan (Ntp), og i den forbindelse heller de Ruiter kaldt vann i hodet på de som tror det kan komme mer penger enn øverste ramme i forslaget til Ntp. — Det en drøm å tro at det blir mer enn den såkalte pluss 45- rammen, sier de Ruiter.

Freddy de Ruiter sitter i samferdselskomiteen for Ap, og sitter nærme de som nå jobber med det endelige forslaget. I etatenes forslag til Ntp ble det lagt fram et forslag til samferdselsutbygging i Norge de neste ti år basert på en økning i bevilgningene på 45 prosent. Det er denne man kaller pluss 45- rammen.

Urealistisk

— Det er urealistisk å tro at vi får mer enn denne rammen, slo de Ruiter fast på et møte i regi av Vest- Agder Ap i Kristiansand fredag. Der var det mange som jobber med samferdsel på Sørlandet og partier representert. De Ruiter kom med denne kommentaren som et svar på at mange nå forteller at de ønsker en pluss 65- ramme.

— Det er urealistisk å tro at det blir mer penger enn dette til samferdsel, over 45- rammen er og blir en drøm, mener de Ruiter, som samtidig understreker at denne rammen betyr mye samferdsel for Sørlandet, og er historisk høy. - Jobben nå blir at Sørlandet får sin andel av bevilgningene i Ntp, sier de Ruiter til Fædrelandsvennen.

To eller fire felt på E 39 er det store spørsmålet. Budsjettrammen i Ntp kan avgjøre hvor mange felt veien får. Foto: Torbjørn Witzøe

De Ruiter, en rekke andre stortingsrepresentanter, og sentrale sørlandspolitikere møttes fredag for å diskutere veien videre E 39 inn mot endelig Ntp. Møtet var en oppfølging av fjorårets Ap— møte og det var et langt bedre oppmøte i år.

Breimyr - Volleberg

I tillegg til politiske signaler kunne Statens vegvesens mann i Vest- Agder, avdelingsdirektør Johann Mjaaland fortelle at man nå jobber for å få inn området mellom Breimyr og Volleberg inn i endelig Ntp. Denne strekningen er ikke med i etatenes Ntp, blant annet på grunn av uenighet mellom Songdalen og Søgne kommune, en uenighet det nå er ryddet opp i.

— Vi må nå være høyere på banene og jobbe knallhardt fram mot endelig Ntp- forslag, slo leder av veiaksjonen, Bjørgulv Sverdrup Lund fast. Han roste at hele landsdelen er enige om hovedprosjektene, E 18 Arendal - Tvedestrand, firefelts trase E 39 og bredere vei langs hele riksvei 9 til Hovden.

Fire felt E 39

Flere tok på møtet til orde for at det viktige i forhold til E 39 er å planlegge, lage en trasé for fire felt. Men at det kan være uheldig å bruke all energi på at alt må bygges ut med fire felt i første omgang, da kan man tape i prioriteringskampen.