Ny tollgarasje og en ekstra grønn kjørefil forbi tollen var blant det som ble bygd for i ombyggingspakken til 35 millioner som skulle løse køproblemet som oppstår under avlastingen av ferjene ved Kristiansand havn. Foto: Jørgen Steffensen
Ny tollgarasje og en ekstra grønn kjørefil forbi tollen var blant det som ble bygd for i ombyggingspakken til 35 millioner som skulle løse køproblemet som oppstår under avlastingen av ferjene ved Kristiansand havn. Foto: Jørgen Steffensen

— Det er elendig, mener Anette Aksnes, som sto fast med full bil med mann og barn mandag ettermiddag.

På siste ferje søndag kveld, tok det hele 45 minutter før bilistene hadde kommet seg fra ferja og helt ut av havneområdet og tollen.

Mandag ettermiddag tok tømmingen av havneområdet 32 minutter.

Familien Aksenes med Anette og Morten foran, og barna Tine og August i baksetet, var siste bil ut av tollslusen etter å ha stått vel en halvtime i kø fra første bil kjørte av ferja. De synes ventingen er irriterende. Foto: Hilde Sandvær

Tom ferje på 15 minutter

Fra første til siste bil hadde kjørt av Color Lines Superspeed, tok det 15 minutter da vi sjekket mandag. Åtte minutter senere startet ombordkjøringen av nye biler på ferja. Ytterligere ni minutter senere var den siste bilen av ferja, ute av havneområdet. Totalt tok det 32 minutter før alle var gjennom tollen.

Hvor nøye tollbetjentene sjekker bilene og trafikken på E 39 og rundkjøringen ved Samsen, påvirker også tømmetiden av havneområdet.

Savner flere tollfelt

Tom Jensen fra Danmark er en av dem som mener det nye systemet fortsatt ikke fungerer optimalt.

— De kunne godt ha hatt en tredje grønt tollfelt, sier Tom Jensen.

Han har akkurat kommet seg til slusen hvor tolv kjørefiler blir til to som leder inn til tollstasjonen. Rundt ham tuter utålmodige bilister.

— Det er veldig lang kø. Vi kjører bare en gang i året for vi gidder ikke all køståingen, sier Alf Reidar Eriksen.

Han sitter i en full bil som står helt stille lengre bak i køen og venter.

- Kjipt å vente

Familien Aksnes er siste bil ut av tollslusen for å komme seg ut på Kristiansands veier.

— Det er veldig kjipt når vi først tenker at vi er ute av båten, men så tar det like lang tid å komme seg gjennom tollen, sier Anette Aksnes.

De tar seg en danmarkstur et par ganger i året og forteller at tømmetiden stort sett er den samme.

— Jeg skjønner godt at de har laget systemet med å få bilene fortest mulig av båten, men det kunne vært et bedre system med utkjøringen gjennom tollen for det tar fortsatt veldig lang tid, mener Morten Aksnes.

Generelt fornøyde

Storutbyggingen av Kristiansand havn til 35 millioner skulle løse problemene med kø fra Color Lines Superspeed i ferjehavna. Før utbyggingen kunne køen vare i over en time.

Odd Grønberg, linjedirektør for Color Line Kristiansand er fornøyd med reduksjonen:

— Det er midt i høysesongen med mye trafikk så 32 minutter er en bra tømmetid, sier Grønberg.

Seilingen mandag hadde i overkant av 500 biler noe som er nesten fullt, mens søndagens tur hadde 440 biler. Grønberg mener også søndagens tømmetid er relativ bra, og sier at mye har skjedd etter at det nye systemet kom på plass:

— Vi sa den gang at vi hadde et hårete mål om halv tømmetid, og det har vært tilfeller at vi har tømt en full båt med fem-seks hundre biler på en halvtime. Vi sier oss derfor godt fornøyd med den generelle løsningen.

Grønberg forteller at tilbakemeldingene viser at passasjerene stort sett er fornøyde, men skjønner også at noen fortsatt er frustrerte.

— Det er klart. Det er mange biler og stor trafikk. Uansett vil det ta tid ettersom at alle må gjennom tollen, sier Grønberg.

Ombygging til 35 millioner

I desember 2012 vedtok bystyret Kristiansand havns budsjett hvor ombygging av ferjekaia til 35 millioner lå inne. Målet var å redusere tømming og innkjøring av biler på ferja.

Hovedpunktene i utbyggingen var at bilene skulle passere tollen i to filer, og dermed måtte også tollgarasjen flyttes. Gjenfyllingen av dokka i september 2013 gjorde at veien inn til billettlukene ble utvidet med tre nye innkjøringsfiler.

For å finansiere utbyggingen ble havneavgiftene økt. Fjord Line må betale i overkant av en million kroner mer i havneavgifter, Color Line 3-3,5 millioner.

Fjord Line reagerte på økningen fordi de klarte seg med den tidligere ordningen. Color Line var positive siden mange av klagene deres baserte seg på ventetiden for å komme seg ut av Superspeed.