Klokken 13.30 opplyser politiet på twitter at Hunsbedt Bilberging har fått traileren løs, og at veien igjen var åpen for trafikk.

Det røslige kjøretøyet sto bom fast i nærmere ett døgn, til naboers fortvilelse.

— Vi kommer oss ikke ut! Så lenge den står der er det kun de som har firehjulstrekker som kommer seg på arbeid, fortalte Robert Galdal (52) til Fædrelandsvennen tirsdag formiddag.

Han er blant et titall berørte naboer som har observert det vesle dramaet på privat vei, en drøy mil nord for Kvinesdal sentrum.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Snart et døgn

Ifølge avisen Agder kjørte den polske semi-traileren seg fast ved 14.30-tiden mandag. Den ble stående nesten på kanten av stupet i Austerdalen, ved avkjørselen til Nedre Haugland.

Veien går etter hvert over til å bli en regelrett traktorvei, og da trengs høy bil og kraftig motor for å komme seg videre.

Sjåføren snakket kun polsk, dermed ble det omstendelig for politiet å nøste i saken.

— Det er litt uggent med tralla, den kan begynne å skli ut. Men det er ikke til fare for annet enn at den sklir enda lenger ut i grøfta, opplyste operasjonsleder Martin Ugland i Agder politidistrikt tirsdag formiddag.

Politiet forsøkte i natt forgjeves å komme i kontakt med spedisjonsfirmaet som eier lasten. Det lyktes først ved lunsjtid tirsdag, og det viste seg å være et norsk firma.

- Økonomisk spørsmål

Ingen bilbergere vil komme vogntogsjåfører til unnsetning, uten å vite at de får betalt for oppdraget.

Det er et gjennomgående problem på landsbasis at ukjente sjåfører stoler blindt på gps-en.

— Dette er et økonomisk spørsmål. Veitrafikksentralen stiller garanti ved akutte tilfeller på E 39, men ikke på slike veier, forklarer operasjonslederen.

Det er ikke første gang vogntog, eller sågar utrykningskjøretøy, tar feil i veikrysset. Gps-en viser at dette er snarveien til områder som Kalvstøl og Løland.

Etter broa gjør veien en 90 graders sving. Trailerne kommer over, deretter snur de, men sliter med å komme seg tilbake på grunn av den brå kurven.

- Må få skiltet

Senest i sommer sto et utenlandsk vogntog fast samme sted, men de hadde kran, løftet av lasset selv og klarte å komme løs ved egen hjelp.

- Det har skjedd mange ganger. Nå må de få skiltet at dette er en utsatt strekning, så lenge gps-en viser at det er en snarvei, mener Frode Haugland (39), som bor 300 meter unna og i dag er utenbys på kurs.

— Det er et gjennomgående problem på landsbasis at ukjente sjåfører stoler blindt på gps-en. Men det er et langstrakt land, det spørs om vi kan skilte overalt, kommenterer operasjonsleder Martin Ugland.