Modellflyene reparerer entusiasten selv, men under VM i Polen har han to ukrainske mekanikere på laget. Foto: Christian Tunge
Det er ikke tilfeldig at Vassbotn bruker et svensk kronestykke som balanselodd. De er hans argeste konkurrenter. Foto: Christian Tunge
Per Vassbotn trener på Birkelid ved Oasen skole. Foto: Christian Tunge
Stuntflyene kan koste flere titals tusen kroner. Følger man med på bruktmarkedet kan man derimot komme unna med et par tusenlapper. Foto: Christian Tunge
Combatflyene styrter og krasjer ofte. Skal man konkurrere er det viktig med reservevinger. Foto: Christian Tunge
Combatflyene har en stripe kreppapir hengende bak. I konkurranse skal man bruke propellen på eget fly for å kutte papiret. Den som klarer kunststykket flest ganger i løpet av fire minutter har vunnet. Foto: Christian Tunge
Tore Mydland hjelper til med treningen på Birkelid. Foto: Christian Tunge

— Jeg skal slå svenskene, sier Vassbotn.

Han fikk prøve kameratens modellfly over et islagt vann, vinteren 1968. Siden den gang har han vært hektet.

— Før droner og radiostyrte helikopter var det lineflyging som gjaldt, forteller Vassbotn.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook! Klar for VM i linestyrt modellflyvning

Stunt og combat

Han fløy aktivt på 60- og 70-tallet, men la det bort til han ble kjent med et skandinavisk miljø i 2004. På søndag representerer han Norge og Agder modellflyklubb i verdensmesterskapet i Wloclawek.

  • De siste ukene har jeg trent nesten hver dag.

Vassbotn stiller i to klasser; combatflyvning og stuntflyvning. Hastighetene kan komme opp mot 300 km/t.

Jeg har verdens greieste kone. Hun er tålmodig som lar meg holde på

— I combat skal man bruke propellen til å kutte et kreppapir bak motstanderens fly. I stuntflyvning må man gjennom et fast program som innebærer flere looper og flyvning på hodet, forklarer Vassbotn.

Det er i sistnevnte at kristiansanderen kan hevde seg.

— Jeg er den eneste nordmannen som konkurrerer i combat, så det er vanskelig å få trent. I stuntflyvning er sjansene bedre. Der har jeg tatt medalje i tidligere konkurranser.

Tålmodig kone

Å være lineflyentusiast innebærer mer enn å fly. Doningene kan både krasje med hverandre og styrte. Reparasjonene er tidkrevende.

— Jeg har verdens greieste kone. Hun er tålmodig som lar meg holde på, sier Vassbotn som deltar på fire årlige konkurranser.

Blir man bitt av basillen kan hobbyen bli dyr, men man blakker seg ikke ved å prøve.

— Inngangsbilletten er billig. Brukt fly, motor og line får man til under 2000 kroner, sier Vassbotn.