— I kristiansandsområdet har vi gitt Mesta frist til 15. oktober for å sette dem på plass. I bynære blir stikkene satt ut senere ettersom det er lettere at folk tar dem, sier prosjektleder for drift og vedlikehold i Statens vegvesen Vest-Agder, Tor Alf Høye.

Stjeler stikker

For det er fristende for mange å ta med seg brøytestikker.

— Det er et stort problem i noen områder, spesielt ved skoler. Vi prøver å oppfordre folk til å la dem stå. Det er viktig for sikkerheten, spesielt for brøytesjåfører, sier han.

Veivesenet har som følge av dette problemet satt ned kortere brøytestikker i de mest utsatte områdene.

Ikke bare snø

— Vi har gode erfaringer med kortere stikker, de blir stående lengre, sier han. At disse settes ned senere er også fordi de da vil sitte bedre med frost i bakken.

Totalt er det 2400 kilometer med riks- og fylkesvei som dekkes av Statens Vegvesen. Grunnen til at de settes ut i oktober er ikke fordi det forventes tidlig snøfall.

Brøytestikkene er utstyrt med refleks som gir optisk ledning. I mørket, eller med snø i veibanen, er det brøytestikkene som viser trafikantene hvor veien går. Foto: Anne Smith Lorentz

— Nei, vi får da ikke håpe det. Det er på grunn av optisk ledning. Nå er det mye mørke veier og duskeregn, er det viktig at man ser hvor veien går, forklarer Høye.

Brøytestikkene er utstyrt med refleks som lyser opp langs veiene i høstmørket.

50 meter

— Det er også viktig på vinteren når det kommer vind og lett snø og man knapt ser veien. Noen steder setter vi opp to stikker for å markere og varsle om punkter der man må være ekstra oppmerksom, sier prosjektlederen.

Brøytestikkene settes opp med 50 meters mellomrom på rette veier. Ved kurver skal flere være synlige, og de settes da tettere.

På kommunale veier venter de litt med å sette ut brøytestikkene.

Drøyer på kommunale veier

— Vi har snakket om at vi skal begynne, men det er en fordel å vente, så slipper de å bli ødelagt eller at noen stjeler dem, sier brøytesjef i Kristiansand, Odd Kristiansen.

Han sier at kommunen har færre brøytestikker enn Vegvesenet.

— Det er lavere fart på kommunale veier. Vi setter dem opp på steder som er vanskelige å se, som for eksempel trafikkøyer, forklarer Kristiansen.