— Vi er veldig stolte over at vi over tid har hatt gode resultater på nasjonale prøver, sier Jon-Rolf Næss (Ap), ordfører i Bykle kommune, til Fædrelandsvennen.

Nasjonale prøver måler elevenes ferdigheter innen lesing, regning og engelsk. Resultatene viser store forskjeller på poengskalaen mellom kommunene, og flere kommuner på Sørlandet peker seg ut med poeng godt over snittet i resten av landet.

Nasjonale.jpg

Offentlige for første gang

Resultatene fra de nasjonale prøvene ble offentliggjort for aller første gang tirsdag. Tidligere har det vært nødvendig å søke innsyn.

1-nasjonale-prøver.jpg
2-nasjonale-prøver.jpg
3-nasjonale-prøver.jpg
4-nasjonale-prøver.jpg

Prøvene viser at elever fra Oslo og Akershus er flinkest i landet i matte, lesing og engelsk. Elever fra Finnmark kommer dårligst ut. Følg Fædrelandsvennen på Facebook

Snittet for begge Agder-fylkene er nokså likt som det nasjonale snittet på 50 poeng.

Åttendeklassingene ligger like under landsgjennomsnittet, mens niendeklassingene kommer ut med et snitt på 53 poeng.

Best i Bykle

Det er elever fra Bykle kommune som topper resultatlistene for åttendeklassinger på Sørlandet.

På andre plass kommer Grimstad, mens Tvedestrand ligger på tredjeplass.

— Jeg tror årsaken til de gode resultatene er sammensatte. Vi er den minste kommunen i Agder når det gjelder folketall, noe som gjør at enkeltresultater kan gi et voldsomt utsalg på statistikken. Samtidig har vi færre elever per lærere enn andre kommuner, noe som er viktig, sier Bykle-ordføreren.

Når det gjelder niendeklassinger, er det Marnardal, Bygland og Froland som topper resultatlisten med henholdsvis første, andre og tredjeplass.

I 24 av de 30 kommunene på Sørlandet scorer niendeklassingene over det nasjonale snittet. I bare fem kommuner kommer åttendeklassingene over snittet for resten av landet.

Les også: Jenter bedre i lesing, gutter bedre i regning

Ordføreren i Bykle trekker også fram godt utdannede lærere, gode arbeidsforhold for lærere og elever, samt et kommunestyre som har vært opptatt av skole, som viktige faktorer som har lagt grunnlag for gode resultater på de nasjonale prøvene.

— Vi har hatt over gjennomsnittet godt utdannende lærere. For 15-20 år siden var det mange ufaglærte lærere i kommunen, sier Næss.

- Et verktøy for lærerne

Åttendeklassinger blir testet i både lesing, regning og engelsk, mens niendeklassinger kun blir testet i lesing og regning.

— Nasjonale prøver skal primært være et verktøy som læreren skal bruke for å veilede den enkelte eleven. Læreren fanger opp hva eleven mester eller ikke mester, forklarer Aase Kiledal, fungerende utdanningsdirektør i Vest-Agder fylkeskommune.

— Jeg synes det er vanskelig å si noe om årets resultater, fortsetter hun.

— Hva tenker du om at noen kommuner topper lista?

— Jeg tror nok dette indikerer at elevene har fått god opplæring, og at de har forstått problemstillingene i oppgavene.

- Liker ikke rangering

— Hva tenker du om at elevene i kommunene rangeres?

— Det synes jeg ikke noe om. Man må se på flere faktorer enn nasjonale prøver for å få et riktig bilde av elevenes ferdighetsnivå, blant annet tentamener, sier Kiledal.

Hun understreker at det ikke er mulig å sammenlikne tidligere års nasjonale prøver med årets prøve.

— I år innføres det en ny type prøve. Fra dette året og fremover vil det da bli mulig å sammenlikne resultatene, og se utviklingen, forteller Kiledal.